Jak jsem psal v Americe písemku aneb jak jsem přišel o kamaráda

Jak jsem psal v Americe písemku aneb jak jsem přišel o kamaráda

18.01. Lavice ve třídě jsou zaplněny téměř do posledního místa, kantor vstupuje do dveří. Na písemku čeká zhruba šedesát studentů. Všichni využívají posledních vteřin, aby si zapamatovali vzorečky, definice a postupy výpočtů. Právě začíná test z Operations Management. K mému překvapení přichází učitel jen jeden. „Jak nás chce všechny uhlídat?“ bleskne mi hlavou a vzpomínám na písemky z makra 2, kdy nás hlídalo asi osm lidí.

18.01. Lavice ve třídě jsou zaplněny téměř do posledního místa, kantor vstupuje do dveří. Na písemku čeká zhruba šedesát studentů. Všichni využívají posledních vteřin, aby si zapamatovali vzorečky, definice a postupy výpočtů. Právě začíná test z Operations Management. K mému překvapení přichází učitel jen jeden. „Jak nás chce všechny uhlídat?“ bleskne mi hlavou a vzpomínám na písemky z makra 2, kdy nás hlídalo asi osm lidí. Na tolik studentů jen jeden „hlídač“. Rozdávají se testy. Nejen, že nemusíme sedět ob jednoho a ještě ob řadu, ale navíc máme všichni stejnou variantu. „To snad není možné,“ jsem z toho úplně vedle a a představuju si, jak všichni vyndají skripta, taháky a společnými silami vypracují otázky. Tak to přeci u nás chodí, pokud je ve třídě spousta studentů a jen jeden ne příliš ostražitý vyučující, ne?

18.15. Testy jsou rozdány, kostky vrženy. Studenti přemýšlejí, je hrobové ticho, všichni koukají jen a pouze do svých papírů. Zdá se mi, že je cosi shnilého ve státě zdejším. Pouštím se do řešení příkladů. Jde to jako po másle, dokud nenarazím na otázku čtrnáct. Jak jsem zvyklý od nás z alma mater, šťouchnu do kamaráda vedle, jestli by mi neporadil. „Máš už čtrnáctku?“ Odpovědi se nedočkám. Z jeho reakce je mi více než jasné, že „tohle“ se v Americe rozhodně nedělá! Kamarádství zde očividně končí před testem. „V nesnázi poznáš svého přítele,“ zde asi neznají. Ve třídě je stále jen jeden kantor, všichni mají stejnou variantu, učitel čte noviny. Přesto nikoho ani nenapadne vytáhnout alespoň malilinkatý tahák. Jiný kraj, jiný mrav. Jsem v šoku, a tak raději také spoléhám jen na své vlastní vědomosti.

20.11. Většina studentů už písemku dopsala. Mí kolegové napravo i přede mnou dokončují poslední otázky, a tak mi nedá, abych alespoň nemrknul do jejich odpovědí, jestli to máme všichni stejně. Čert nikdy nespí. K mému údivu máme všichni naprosto rozdílné odpovědi. „Ale vždyť máme všichni stejnou variantu, jak je to možné?“ ptám se sebe a znovu pečlivě procházím všechny otázky. Přesto se mi zdá být všechno správně.

Za týden se potkáváme všichni na stejném místě, abychom se dozvěděli výsledky. Z atmosféry ve třídě poznávám, že známky jsou ve zdejší společnosti jedno velké tajemství. Učitel rozdává výsledky testů každému osobně a tak, aby nikdo neviděl známku. Tu vidí až student, když papír otočí. „Proč je kolem toho tolik tajností?“ Snažím se vysledovat, co mají moji nejbližší spolustudující. Kolega přede mnou: 13 bodů, tj. C. Přítel vedle: 8 bodů, D. Já s testem žádné tajnosti nedělám, nevím také proč. Mám 21 bodů z 23, tj. A. Vedle sedící kamarád, co mi v písemce naznačoval, že tady se neopisuje a teď má D, nakoukne do mých výsledků. „Are you fucking serious?“ zní jeho reakce, načež se zvedá ze židle a odchází pryč. Od té doby neodpovídá na e-maily, příliš se mnou nemluví. Už vím, proč ty tajnosti kolem známek. Také jsem opět, nikoliv poprvé a obávám se, že ne naposledy, poznal pravou americkou tvář a pevnost amerického přátelství. God bless America!

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...

tznbkNOcokUTpWKV

Divadlo pro Gen Z? Vybrali jsme 7 pražských scén, kde kultura není nuda.

Zapomeňte na školní představení s tvrdými lavicemi a monology, které vás uspí dřív než druhý akt. Praha nabízí divadla, která voní industriálem, adrenalinem i pořádnou dávkou punku. Místa, kde se do příběhu nezaboříte jen očima, ale i všemi smysly. Kultura tady není kulisa – je to jízda. Tady je 7 scén, které byste (fakt) měli...

brooke-cagle-g1Kr4Ozfoac-unsplash

Do platnosti vstoupila novela o VŠ: Doktorandi si přilepší!

Dne 1. 3. 2025 nabyla účinnosti novela zákona o vysokých školách. Kromě několika dílčích změn přináší významnou podporu studentům doktorského studia. Zvyšuje také pokutu za neoprávněné užívání akademických titulů a zkracuje lhůtu pro odvolání na 15 dní. Doktorandi si polepší Podle novely budou mít vysoké školy povinnost zajistit, aby od 1. 9. 2025 dosahoval studijní...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...