Janek Rubeš: Ukazujeme turistům, jak žijí skuteční Pražáci, část 1

Rubeš (10)

Janek Rubeš se proslavil díky internetovému pořadu Honest Guide, ve kterém přináší turistům neturistické tipy, co všechno můžou v Praze zažít a vidět. Sám říká, že turisty nemá rád, a proto se je svým pořadem, který točí již dva roky s Honzou Mikulkou, rozhodl usměrnit. Rubeše v roce 2016 zařadil časopis Forbes do žebříčku 30 pod 30.

Co pro vás znamenají sociální média?

Pro mě je to jedinečná možnost komunikovat s lidma. Paradoxně tam nechci moc propagovat sám sebe, ač mě do toho vždycky můj kolega Honza Mikulka, který se v tom vyzná mnohem víc, nutí. To jsem teda řekl trochu zjednodušeně. Hlavně je to prostor, ze kterého se náš obsah dostane k lidem.

Lze bez nich vůbec v dnešní době prorazit?

Asi by to bylo těžký. A myslím si právě, že všichni máme tu stejnou startovní pozici. Můžete se rozhodnout, že budete dělat třeba blog o lavičkách v Pardubicích. A když to bude poutavý, tak to může být úspěšný.

Takže se dá říct, že jste přišli v ten pravý čas a tak trošku se svezli?

To nevím, jestli jsme se svezli. Myslím, že jsme se nesvezli. Když bych mluvil o našem projektu Honest Guide, tak ten jsme budovali od píky.

Jak dlouho musejí podle vás vydržet začátečníci při rozjezdu?

Tady nejde o to, jak dlouho vydržet, oni hlavně musí mít dobrej obsah. My jsme se rozhodli, že náš projekt bude výjímečněj tím, že bude náš. Věnujeme se jenom Praze a takových stránek, který se jí věnují, jsou tisíce. Většina z nich je ale neupřímná. To znamená, že furt jenom dávají fotky s trdelníkem, z Karlova mostu nebo Pražskýho hradu. A já si myslím, že ani jedna z těchto tří věcí není Praha. Takže my šli cestou – dneska večer vám ukážeme, kde jsme na pivu a jak žijeme my – a ty lidi to baví. Dokonce to mají možná radši než ty stránky, které pořád dokola ukazují trdelník a Pražský hrad.

První na YouTube i na Googlu

A jak dlouho podle tebe ten rozjezd může trvat?

No, může to trvat dlouho, když budete mít blbej obsah, ale může se to stát přes noc, když budete mít obsah dobrej. My náš pořad děláme dva roky a dva roky trvalo, abychom se dostali tam, kde jsme teď. Aktuálně oslovujeme prostřednictvím našich videí tři miliony lidí měsíčně.

Jak lidé přijdou k vašim videím? Není to třeba až potom, co je někdo ošidí ve směnárně v centru?

Já doufám, že i předtím. Myslím si, že většina lidí, který oslovujeme našimi videi, jsou ty, kteří se na svou dovolenou připravují. To znamená, že když někam jedou, tak si to vyhledaj. Na YouTube, což je vlastně druhej největší vyhledávač na světě po Googlu, jsme při hledání výrazů Prague nebo Praha hned jako první výsledek.

Na první místo vás dostala sledovanost?

Není to jenom sledovanost, je to nějakej algoritmus. Znáte to, když na Googlu dáte něco vyhledat, tak on se vám snaží dát ten nejrelevantnější výsledek. V našem případě nás ten Google cpe nahoru, protože ví, co je dobré. Pozná to na základě pozitivního feedbacku.

A tím je co?

Lajky a komentáře, to, jestli toho obsahu je hodně, jestli tam pravidelně přibejvá a jestli je kvalitní. A teď nemyslím jenom obsahově, ale i technickou kvalitou. Tohle třeba ví můj kolega Honza Mikulka. Když nahraje fotku, která má nízký rozlišení, tak Facebook ji nebude tlačit tak, jako fotku s vysokým rozlišením. On chce uspokojit svoje uživatele, aby dostávali to nejkvalitnější.

Kdybych na svojí facebookové stránce chtěla sdílet video – doporučíte mi dát raději odkaz na YouTube, nebo nahrát video přímo?

To je dobrá otázka. Odkaz na YouTube bude vždycky Facebook upozaďovat, protože nechce, abyste lidé odcházeli z tý stránky pryč. A naopak video nahrané přímo na Facebook bude tlačit na Timelinu lidí nahoru. Ale z finančního hlediska už to tak výhodné není. Facebookový video totiž nejde monetizovat. Na něm nevyděláte žádný peníze, tam není reklama. Ale když je video na YouTube, tak tam reklama běží a z toho peníze jsou. Hlavně u Facebooku musíte být opatrný s tím číslem tý sledovanosti. Osmdesát procent videí má jen pět vteřin zhlédnutí. Vždyť to znáte. Jedete tím palcem po Timeline a občas se něco spustí. Takže rozhodně by to video, který chcete dát na Facebook a na YouTube, mělo vypadat úplně jinak.

Na pokračování rozhovoru s Jankem Rubešem se můžete těšit už za několik dní.

Foto: archiv iListu

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...

White And Beige Modern Daily Vlog YouTube Thumbnail (1)

Tuan Anh Nghiem alias Jack: Mladé Vietnamce najdete i mimo večerky a tržnice

Vietnamská komunita je v Česku pevně zakořeněná, přesto ji stále provází mnoho stereotypů a nepochopení. Jaké to je vyrůstat mezi dvěma kulturami? Jaké výzvy i příležitosti to přináší? A jak organizace jako Czech Viet a Viet Up pomáhají propojovat českou a vietnamskou komunitu? O těchto tématech jsme vyzpovídali Tuan Anh Nghiem alias Jacka, aktivního člena...

IMG_2090

Verča ze Survivora: Nebyla jsem spokojená s tím, jak mě v televizi vykreslili.

Veroniku Sandholzovou mnozí z vás znají z reality show Survivor, které se minulý rok účastnila. Díky této účasti se studentce Podnikohospodářské fakulty VŠE otevřely nové životní a kariérní možnosti. Jak s nimi nakládá, nám prozradila v rozhovoru na téma „influencerství“. Ačkoliv byla v reality show vykreslena jako naivní mladá holka, nenechte se zmást televizní obrazovkou....