Psi jednají podle své přirozenosti

Psi jednají podle své přirozenosti

Barevnou hollywoodskou podívanou s náročnou výpravou od filmu Dogville nečekejte. Stejnojmenné městečko kdesi ve Skalistých horách, jeho ulice, domy, zahrádky s keři angreštů i několik kusů nábytku v neviditelných domech totiž na plátně představují pouze čáry nakreslené na černé podlaze filmového ateliéru.

Dogville
režie Lars von Trier

Barevnou hollywoodskou podívanou s náročnou výpravou od filmu Dogville nečekejte. Stejnojmenné městečko kdesi ve Skalistých horách, jeho ulice, domy, zahrádky s keři angreštů i několik kusů nábytku v neviditelných domech totiž na plátně představují pouze čáry nakreslené na černé podlaze filmového ateliéru. Dění v hlavní Jilmové ulici, kde ale jilmy nerostou, je tak díky této „průhlednosti“ jako na dlani a vy máte dokonalý přehled o tom, co obyvatelé městečka nevidí nebo ani vidět nechtějí. Díváte se tak spíš na inscenaci dramatu s minimalistickými kulisami než na film. Kamera v rukou samotného Larse von Triera těká po jevišti a hledá hereckou akci. Narozdíl od představení v divadle vás ale nechává na děj nahlížet z velké blízkosti a různých úhlů. Skokové střihy dynamizují statické scény a zvyšují napětí.

Děj se odehrává v době gangsterů a hospodářské krize třicátých let. V zapadákově s patnácti dospělými obyvateli se objevuje tajemná Grace Margaret Mulliganová (Nicole Kidman), prchající před mafiány. Skvělý názorný příklad, na kterém chce mladý začínající spisovatel, filozof a odborník na morální otázky v jedné osobě, Thomas Edison jr. (Paul Bettany), naučit své spoluobčany „přijímat“. Jako jím zinscenovaná hra začíná zkušební doba čtrnácti dní, po kterých se mají obyvatelé Dogville rozhodnout, zda Grace pomůžou a nechají ji žít ve svém městečku. Ona za poskytnuté útočiště pomáhá lidem v domácnostech i v práci. Sblíží se s nimi a smí zůstat.

Na chvíli se zdá, že ji mezi sebe přijali. Když ale po uprchlici začne pátrat zkorumpovaná policie, dogvillští se zaleknou. Hra se mění v drama. Za zvýšené riziko zneužívají obyvatelé městečka Graceina postavení čím dál víc. Nemají s ní slitování a svědomí je ani v nejmenším netíží. Přitom jediný, komu kdy hrdinka ve městě ublížila, byl Chuckův pes Mojžíš, kterému vzala kost. A jakmile Grace svému jedinému spojenci Thomasovi pomůže zjistit, že není tak dobrý, jak si o sobě myslel, zradí ji i on.

Plakát k filmu Dogville

Film je vyprávěn v prologu a devíti kapitolách. Hlas, který vás provází, popisuje bezprostředně probíhající děj, odhaluje myšlenky obou hlavních postav, ironizuje emotivní výstupy, občas poodhalí něco málo z jejich minulosti i budoucnosti. Někdy se jeví jako zbytečný, když vše, co říká, sami vidíte. Jindy vám brání ztotožnit se s jednotlivými hrdiny, když už se pozvolna vžíváte do jejich postavení. Připomíná mi to Vančurův vypravěčský styl v Markétě Lazarové. Zůstanete dál nezúčastněnými diváky a smějete se mírně cynické glose, kde byste se jinak děsili neuvěřitelné nespravedlnosti. Paradoxně pak ale motivům počínání postav rozumíte víc.

Dogville je filmem o odpuštění a aroganci. O drzosti gangsterů, s níž loupí, zabíjejí a bohorovně tak rozhodují o životech ostatních. O namyšlenosti samozvaného moralisty, který nemá sílu někoho změnit, ale je přesvědčen, že je lepší než ostatní. A také o naší vlastní aroganci, s jakou omlouváme zločiny jiných. Ostatní vlastně za nic nemohou, protože nejsou tak dobří jako my. Ovlivnily je okolnosti. Ale jak říká v závěru velký boss: „Psi se mohou naučit mnoha užitečným věcem – pokud jim neodpustíme pokaždé, když jednají podle své přirozenosti.“

V jiných filmech v závěru zpravidla přichází odpuštění, ale z Dogville se v tomto okamžiku rázem vytratí. Narozdíl od dřívějších Trierových filmů hrdinka utrpení nepodléhá a v poslední kapitole filmu nezbude v Jilmové ulici žádný strom, natož jilm.

Trierovým filmům nikdy nechybí něco nového, co světovou kinematografii obohatí. Tentokrát je to především zajímavá a funkční forma, která výjimečný zážitek ze zhlédnutí Dogville umocňuje. Více než dvě hodiny strávené v kině nejsou zbytečné. O podobenství, které jste viděli, budete ještě dlouho přemýšlet. Kromě Nicole Kidman se taky můžete těšit na téměř nezbytný atribut „náročnějších“ snímků posledních let: Stellana Skarsgarda v roli ovocnáře Chucka a Larsova kamaráda, herce a režiséra Jean-Marca Baara, v malé roli jednoho z gangsterů.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...