„Work hard, play hard“

16. 6. 2006 | | Nezařazené

Letos v březnu jsem měla jedinečnou šanci zúčastnit se spolu s dalšími třemi studenty největší mezinárodní soutěže v řešení případových studií na americkém kontinentu, Scotiabank International Case Study Competition, organizovanou nejprestižnější kanadskou univerzitou Richard Ivey School of Business. Účast týmů VŠE na této soutěži má již pětiletou tradici, letos byla podpořena sponzorským darem firmy KPMG.

Letos v březnu jsem měla jedinečnou šanci zúčastnit se spolu s dalšími třemi studenty největší mezinárodní soutěže v řešení případových studií na americkém kontinentu, Scotiabank International Case Study Competition, organizovanou nejprestižnější kanadskou univerzitou Richard Ivey School of Business.

Účast týmů VŠE na této soutěži má již pětiletou tradici, letos byla podpořena sponzorským darem firmy KPMG. Naši studenti si vybudovali v silné konkurenci třinácti světových univerzit z pěti kontinentů výborné jméno. Bylo příjemné zjistit že kvalitu nás, studentů VŠE, znají studenti i profesoři nejen v Evropě, ale i v Kanadě, Novém Zélandu, Singapuru či Thajsku.

Dokonalá příprava – základ úspěchu

Naše příprava na řešení „business case studies“ začala již v listopadu v rámci náročného, svou formou i obsahem na VŠE jedinečného kurzu, Řešení případových studií v mezinárodním podnikání, pod vedením paní ing. Heleny Hrůzové CSc. z katedry managementu. Během pěti měsíců jsme značně zlepšili naše schopnosti v řešení skutečných strategických otázek, se kterými se dnešní firmy potýkají a zdokonalili své prezentační i argumentační schopnosti.

Samotná soutěž trvá tři dny, během kterých mají čtyřčlenné týmy studentů za úkol business case analyzovat, určit vhodnou strategii a závěry shrnout do dvacetiminutové prezentace. Na zpracování případové studie se pracuje během prvních dvou dnů dohromady 16 hodin. Dodržování pravidel fair play i časových limitů je pečlivě kontrolováno organizátory – dobrovolníky z řad studentů.

Pro studenta zvyklého na „klasický“ středoevropský styl výuky je řešení případové studie, která často mívá víc než 30 stran a obsahuje reálné a komplexní údaje o výkonnosti a struktuře podniku, finančních ukazatelích, vývoji trhu a konkurence atd., něčím neobvyklým. Na základě detailní analýzy celkové situace podniku je pak navrhnuta strategie a implementační plán. Výsledky šestnáctihodinové intenzivní týmové práce se pak prezentují před komisí složené z vrcholových manažerů kanadských firem a profesorů z pořádající školy.

Letos jsme měli za úkol řešit komplexní problematiku týkající se největšího indického výrobce barev, který se snaží rapidně expandovat do dalších asijských zemí, ale zároveň má problém se ziskovostí jeho stávajících zahraničních operací. První den ráno nám přidělili malou učebnu, která se v následujících dnech stala svědkem naší snahy o vytvoření co nejlepšího a nejprofesionálnějšího řešení i prezentace. Sice jsme se na soutěž připravovali pět měsíců a věděli co nás čeká, i tak nám dalo řešení zabrat.

Nesoutěžilo se ale jen na akademickém poli. V rámci hesla studentů na Richard Ivey – „Work hard, play hard“ byly každý večer organizovány různé „společenské“ soutěže. Soutěžilo se v rychlosti pití piva, nejbláznivější týmové fotce a získání co nejlepšího skóre v Schevenger hunt. Každý tým musel v této hře za hodinu splnit dvacet různých úkolů, jako například získat fotku kanadského policisty a řidiče školního autobusu anebo navštívit pokoj na univerzitních kolejích. Největší počet bodů získal novozélandský tým, který jako jediný splnil přímo masochistický úkol – skok do ledové a zapáchající řeky, která teče přes univerzitní městečko. Hlavním účelem těchto soutěží bylo poznat konkurenční týmy z různých zemí a kontinentů, odreagovat se po celodenním intenzivním řešení studie, ale také zamezit případné snaze řešit případovky mimo určený čas.

Prohra s celkovým vítězem mrzí méně

V závěrečný den jsme plni očekávání předstoupili před komisi s finální verzí naší prezentace. Soutěžní týmy byly rozděleny do tří skupin, ze kterých vítězové postoupili do finále. I když mělo naše řešení velice pozitivní hodnocení, narazili jsme v naší skupině na silného soupeře – Německo, které se později stalo vítězem celé soutěže. Do finále jsme se sice neprobojovali, ale zkušenosti a zážitky, které jsme během přípravy na soutěž i pobytu samotného získali, jsou neocenitelné.

Věřím, že čím dál víc studentů VŠE bude mít možnost účastnit se na soutěžích podobného typu, které každoročně organizují různé světové univerzity. Účast týmů VŠE na soutěžích v zahraničí prezentuje naši univerzitu jako školu podporující zahraniční aktivity a otevřenou mezinárodní spolupráci. Na druhou stranu studenti, kteří šanci vycestovat dostanou, svou konkurenceschopností v celosvětovém měřítku přispívají k dobrému jménu kvality výuky na VŠE. Právě tímto způsobem by měla VŠE cílevědomě budovat image v zahraničí a zvyšovat svou atraktivitu pro mezinárodní studenty.

Pokud se i vy chcete zdokonalit v řešení případových studií, které se zatím na naší škole využívají velmi málo, a máte dostatek času i chuti na sobě tvrdě a dlouho pracovat, přihlaste se do kurzu pod vedením paní Hrůzové a možná se i vám poštěstí na vlastni kůži zažít atmosféru této mezinárodní soutěže.

Mohlo by tě zajímat: