Projekt Dressibly ve finále Social Impact Award: O udržitelnosti jen nemluvíme, žijeme ji

16. 6. 2020 | | Rozhovory, Zprávy ze školy Dressibly tým

Projekt „Dressibly“ pod taktovkou studentů Fakulty podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE) se probojoval mezi 10 nejlepších v soutěži Social Impact Award, která slouží na podporu mladých talentů a jejich společensky prospěšných inovací. Tým studentů ve složení Matěj Pokorný, Jiří Blažek, Július Bartók a Jakub Třeček stojí za projektem, který dbá jak na ekologii, tak i na pracovní podmínky zaměstnanců v textilní výrobě. Mladí inovátoři jsou přesvědčeni, že textilní průmysl může vypadat i jinak. Šetrně, férově a zároveň moderně.

Spoluautor projektu Matěj Pokorný se s iListem podělil o bližší informace.

Jak a kdy vznikl nápad založit Dressibly?

Prvotní nápad vznikl na jaře 2018. Nadchla nás myšlenka udržitelnosti a my přemýšleli, jak bychom se mohli zapojit. S několika spolužáky z předmětu Management udržitelnosti jsme se chtěli podílet na zlepšení podmínek v textilním průmyslu. Našli jsme výrobky s GOTS (pozn.red.: Global organic textile standard) a FairTrade certifikací, ale v době, kdy jsme poprvé takové zboží hledali, se na českém trhu nenacházel nikdo, kdo by jej nabízel. A protože jsme chtěli nové, udržitelné, a přitom jednoduše krásné oblečení přinést nejen našim kamarádům a známým, ale i veřejnosti, založili jsme e-shop Dressibly (dress responsibly).

Nicméně dlouhou dobu zůstávalo jen u slov a občasných akcí. Rozhodli jsme se proto společně s Jakubem Třečkem, Jiřím Blažkem a Júliusem Bartókem, že se do toho opřeme, posuneme to na vyšší úroveň a založíme s.r.o. Věříme, že budou-li produkty, které používáme dostatečně kvalitní, aby dlouho vydrželi, sníží se konečná spotřeba.

Výroba našeho trika ušetří až 2 400 litrů vody

V čem spočívá společenská odpovědnost Dressibly?

Společenská odpovědnost má pro nás v Dressibly 3 roviny.

První je eliminace tzv. fast fashion. Ta drancuje jak přírodu, tak lidi, kteří v tomto odvětví pracují. Naším cílem je zlepšení podmínek pracovníků ve výrobě (což zajišťuje FairTrade certifikace) a ochrana životního prostředí (zajištěná GOTS certifikací). Např. jedno naše triko dokáže ušetřit 2 400 litrů vody, 1,1kg CO2 a nedochází kvůli němu k nucené a dětské práci.

Další rovinou je nedostatek informací. Edukujeme trh, sdílíme know-how a informace o udržitelném životním stylu a aktivně vyhledáváme ty nejlepší výrobce udržitelné módy. Díky tomu umožňujeme lidem se jednoduše orientovat a usnadňujeme jim obléci se udržitelně.

V neposlední řadě máme přesah i do dalších oblastí. Lidem, kteří se začnou zajímat o udržitelnou módu, máme možnost ukázat i další aspekty udržitelnosti.

Co pro vás znamená úspěch v soutěži Social Impact Award?

Především šanci dostat myšlenku udržitelnosti k více lidem a rozvíjet náš projekt s pomocí profesionálů a mentora. Čeho si také vážíme, je spolupráce v rámci komunity podobně smýšlejících projektů.

V praxi to pro nás znamená pracovní léto v akcelerátoru a možnost zdokonalit projekt v oblastech jako je tvorba byznys plánu, finanční řízení, marketing apod. Těšíme se i na práci v Impact Hubu a finální prezentaci Dressibly na “Dni D”, kde se rozhodne o tom, který projekt vyhraje Social Impact Award.

Chceme být největším e-shopem s udržitelnou módou v ČR

V čem se podle vás skrývá tajemství úspěchu projektu?

O udržitelnosti jen nemluvíme, ale žijeme ji. Přípravě na samotnou prezentaci jsme dali přes třicet hodin a povedlo se nám porotě ukázat, že náš projekt má společenský dopad a je realizovatelný (což byly dvě hlavní kritéria). Vliv na to mělo určitě i to, že již půl roku na projektu intenzivně pracujeme, a tak jsme měli jasnější přehled o tom, co od akcelerátoru chceme, jak nám může pomoci a jak se můžeme rozvíjet my.

Jak vidíte jeho budoucnost?

Chceme být největším e-shopem s udržitelnou módou v ČR. Plánujeme výrobu vlastního oblečení a expanzi do zahraničí. Aktuálně se nám daří oslovovat i slovenský trh, tak bychom se chtěli pro začátek etablovat tam. Věříme, že se nám povede měnit návyky lidí a ti budou více odpovědní ve své spotřebě. A my jim v tom budeme moct pomáhat.

Stále budujeme komunitu, kde může každý najít jak informace o životním stylu s ohledem na životní prostředí, tak kvalitní udržitelné výrobky. Dostupně a pro všechny.

V celosvětovém hlasování o nejlepší projekt se tým studentů FPH bude o přízeň hlasujících ucházet v září.

Mohlo by vás zajímat: