„Bezmocného“ spotrebiteľa netreba viac chrániť

„Bezmocného“ spotrebiteľa netreba viac chrániť

Kvalita potravín je problém často prepieraný v dnešnej globalizáciou
znechutenej spoločnosti. Všetci na ňu nadávame, všetci obviňujeme niekoho
iného. Od samotnej globalizácie, cez kapitalizmus a chamtivosť nadnárodných
spoločností až po „ducha doby“ (rozumej – to je dnes normálne). Touto
témou sa zaoberala aj panelová diskusia, ktorá sa konala 6. marca
v Goetheho Insitutu pod záštitou Strany Zelených, nadácie Heinricha Bolla a
Green European Foundation.

Napriek tomu, že sa panel snažil o diskusiu na túto tému (čo akosi
vyplýva z podstaty panelovej diskusie), triezvo uvažujúci poslucháč si
nemohol nevšimnúť jej absenciu (čo sa dá pokladať za ľahké zlyhanie).
Päť z piatich diskutérov si v podstate notovali v jednom svetonázore.
Geneticky modifikované rastliny sú povestnou Pandorinou skrinkou, regulácia a
ochrana spotrebiteľa je nedostatočná a potravinárske firmy sú bezcitný
parchanti. S prepáčením.

V čom sa našťastie rozchádzali, bol spôsob ako túto situáciu
riešiť. Dalo sa vycítiť, že len zástupcovia „zeleného“ politického
uskupenia v Európskom parlamente apelovali na bezradných a bezmocných
spotrebiteľov v publiku. Konkrétne silnejšou reguláciou a dohľadom. Zase
tá istá rozprávka stále dookola. Položme si ale otázku. Sme naozaj tak
bezmocný ako sa nám naše vlády a Európsky parlament snaží povedať? Nie
sme, ba práve naopak. My, konzumenti, držíme v rukách tú najväčšiu
páku, dopyt (pre neznalca jazyka slovenského – poptávku). Vedel to už
Adam Smith v sedemnástom storočí a vieme to aj my dnes, len na to občas
zabúdame. Jeden fakt za všetky ostatné. Dávame dnešnej spoločnosti
prídavok „konzumná“ alebo „produkčná“? Už z toho vyplýva, že
z dlhší kus lana dnes ťahajú konzumenti.

Je teda naozaj potrebný vznik ďalších regulačných úradov, nadstavba
byrokratického aparátu a spísanie ďalšej tisíc stránkovej legislatívy?
Alebo stačí začať čítať informácie na obaloch, posunúť preferencie od
ceny ku kvalite, začať nakupovať v menších predajniach viac než päť
metrov od výstupu z metra a postupne tak vďaka sile konzumu ukázať
potravinárskym firmám čo chceme aby vyrábali? Mne pripadá odpoveď
pomerne jasná.

ČTĚTE TAKÉ:

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...

9f540da5-1bf8-4d65-b133-d0550ace1767

Z Love Islandu na vrchol: Influencer monitor ukázal nový trend

Ikonický influencer, symbol mladé generace, Karel Kovář alias Kovy byl sesazen z prvního místa Influencer monitoru, který pravidelně od roku 2019 vydává Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing působící na Fakultě podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE). Rok 2024 totiž ovládla devatenáctiletá Domi Alagia. V minulém roce přitom nefigurovala ani v první patnáctce....

1583752051616

Adam Vološin: Na cestu na kole z Porta do Prahy mě namotivovala moje nadřízená

Adam Vološin je studentem magisterského stupně programu Management na Fakultě podnikohospodářské. V rozhovoru nám povyprávěl nejen o své činnosti v Klubu cestovatelů VŠE nebo o práci v Procter & Gamble. Adamovou velkou vášní je také cyklistika a před několika měsíci přejel na kole trasu z Porta až do Prahy. Dozvíte se, co si na této...