I základní znalost čínštiny usnadní jednání, zaznělo na přednášce SKOKu

4. 12. 2015 | | Kariéra, Zprávy ze školy 22779145554_78e0270a9c_o

Ve čtvrtek 26. listopadu se na VŠE ve spolupráci Studentského klubu obchodu a konkurenceschopnosti (SKOK), Czech China Entrepreneurs Forum (CCEF), Čínských studií (ČS) na Fakultě mezinárodních vztahů a Všehrdu (právnický spolek při PFUK) diskuze na téma Čínské obchodní jednání. Účastníci například zjistili, jak co nejlépe proniknout na čínský trh a jaká úskalí tento krok mohou doprovázet.

Na úvod vystoupila Jitka Volfová z ČS FMV, která budování a fungování obchodních vztahů v Číně nastínila převážně teoreticky. Zdůraznila význam osobních vazeb s partnerem, vysvětlila, že “ano” neznamená vždy to, že je obchod uzavřen a že podepsání smlouvy, není zárukou úspěšného obchodu. Poté promluvili Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy a bývalý ředitel vnějších vztahů Škoda Auto, a Václav Kopecký z CEC Government Relations. Oba doplnili příklady z praxe, například jaké dary přijímat, aby se nejednalo o korupci a jak případné nevhodné dary diplomaticky odmítnout.

Čtvrtým vystupujícím byl Lukáš Kovanda, hlavní ekonom skupiny Roklen Fin, který nabídl makroekonomický pohled na Čínu a vliv tohoto velikána na zbytek světa. Diskuzi moderoval Tomáš Hülle z CCEF, který se s publikem podělil o zkušenosti s čínským právním systémem a o rozdíly mezi soudy ve východní a západní části Číny. V průběhu debaty byly také prostřednictvím webu kladeny dotazy, z nichž publikum samo vybralo ty nejzajímavější, a poté byly pokládány řečníkům.

Dbejte na výběr tlumočníka

Diskutující se shodli na tom, že pokud chce firma proniknout na čínský trh, je velmi důležité mít už před vstupem nějakého prověřeného čínského partnera či jinak připravenou půdu. Zmíněna byla Škoda Auto, která se dokázala prosadit i díky předchozímu působení Volkswagenu v Číně. Totiž budování nových vztahů přímo na místě je zdlouhavý proces a mnoho menších a středních podniků právě na tomto ztroskotává. Prolomit ledy lze podle řečníků i bazální znalostí čínštiny, například pozdrav okamžitě změní pohled vašeho potenciálního obchodního partnera. Avšak pokud neumíte čínsky skvěle, neměli byste se svojí znalostí vychloubat. Zároveň řečníci sdělili svoje zkušenosti s tlumočníky – někdy vám špatný výběr tlumočníka jednoduše může pokazit celý obchod.

23039510919_3caae5ffe5_o

Dalším zajímavým faktem je nestálost čínských zaměstnanců. Bývají často do podniků nasazováni, aby zjistili know-how firmy, a poté odcházejí do jiného podniku nebo odejdou jen proto, že jinde jim nabídnou lepší plat. Kromě informací z oblasti byznysu se však publikum dozvědělo i zajímavosti o čínské kultuře, například že manželství v Číně je málokdy uzavřeno z opravdové lásky, spíše se jedná o kalkul, nebo o prakticky nemožné vymáhání práva při porušení smlouvy čínskou stranou. Pro potenciální zájemce o kariéru v Číně pak mohla být zajímavá informace, že na tamním pracovním trhu je stále málo kvalifikované pracovní síly, hlavně co se jazykových kompetencí týče.

Po ukončení diskuze se řečníci spolu s několika zástupci pořadatelů a hosty přesunuli do Café baru Deštník, kde pokračovali v diskuzi a networkingu. Diskuze o obchodních jednáních se zahraničními partnery jsou novým projektem SKOKu a tato byla první z plánované série. Díky ní jsme navázali úspěšnou spolupráci s CCEF a daří se nám tak propojovat studenty s business sférou zase o něco více.

Autor je členem SKOK

Autor foto: Vojtěch Nemrava, člen SKOK

Mohlo by tě zajímat: