V posledním ročníku soutěže Global Management Challenge (Euromanager) zvítězil ve světovém finále v Macau pětičlenný český tým. Všichni členové týmu – Ladislav Král, Lenka Králová, Pavel Kunc, Tomáš Maršálek a Ondřej Pernica – studovali ještě nedávno na VŠE. Na naše otázky odpovídal Tomáš Maršálek.
V posledním ročníku soutěže Global Management Challenge (Euromanager) zvítězil ve světovém finále v Macau pětičlenný český tým. Všichni členové týmu – Ladislav Král, Lenka Králová, Pavel Kunc, Tomáš Maršálek a Ondřej Pernica – studovali ještě nedávno na VŠE. Na naše otázky odpovídal Tomáš Maršálek.
V čem soutěž Euromanager spočívá a kdo se jí účastní?
Zjednodušeně řečeno během soutěže máte možnost jednat jako top management výrobní společnosti. Jedná se o ekonomickou simulaci reálného firemního prostředí, kde každý tým ovládá jednu virtuální výrobní společnost. Tato společnost působí na stejném trhu spolu s dalšími 5–7 soupeřícími týmy. Firmu ovládáte po dobu pěti kalendářních čtvrtletí, které se reálně odehrají v průběhu pěti týdnů. V každém týdnu (čtvrtletí) rozhodujete o cenové politice, výrobě, mzdách, investicích do strojů, financování firmy, výdajích na marketing či výzkum atp. Celkově jde o zhruba 80 proměnných. Cílem je dosáhnout co nejlepší ceny za akcii vaší firmy. V minulém ročníku se v ČR zúčastnilo 200 týmů, jež soutěžily ve třech národních kolech, pak následovalo světové finále, kam jely vítězné týmy 25 zemí z celého světa.
Jakou roli má v soutěži konkurenční prostředí?
Konkurenční prostředí má naprosto klíčovou roli. To, co udělá jedna společnost, ovlivní další podniky, které působí na stejném trhu. Např. pokud někdo výrazně sníží ceny, pravděpodobně se mu podaří prodat více zboží a získat větší tržní podíl. Podobně nabídne-li jedna firma vysoké mzdy, má šanci odlákat zaměstnance konkurenci a snížit fluktuaci vlastních zaměstnanců. Na druhou stranu příliš nízké ceny, či naopak vysoké mzdy se negativně projeví v ziskovosti. Celá hra spočívá ve vyvažování mnoha protikladných vlivů a správný odhad konkurence je velmi důležitý, podobně jako v realitě.
Jak vznikají týmy?
Většinou se jedná o přátele z univerzit, případně z firem. Náš tým vznikl spojením dvou týmů a potkali jsme se právě ve firmě, kde někteří z nás, včetně mě, už tehdy pracovali – v PricewaterhouseCoopers (PwC). Tyto týmy měly historicky odlišné strategie a oba se umísťovaly na čelních místech soutěže. Můj původní tým, který tvořil ještě Pavel Kunc a Ondra Pernica, se loni účastnil potřetí, a do té doby získal stříbrnou a bronzovou medaili v českém finále. Láďa Král se svojí sestrou Lenkou se účastnili již po šesté a nejlépe se umístili na 3. místě v mezinárodním finále v Macau v roce 2004. Minulý rok jsme se tedy domluvili, že než spolu neustále soupeřit a tříštit síly, zkusíme raději společně vyhrát.
Kdy a proč ses do soutěže zapojil ty?
Poprvé jsem hrál v roce 2004. Pro mě osobně byla největší motivací zábava a atmosféra hry. Vzhledem k tomu, že ve skupině máte proti sobě pokaždé několik týmů, jejichž jednání a strategii musíte dobře odhadnout, máte možnost zvolit nepřeberné množství strategií. Navíc se pohybujete v poměrně reálném prostředí, takže hra má neuvěřitelnou atmosféru a opravdu v člověku vyvolává emoce.
Jak to vypadá v praxi, co opravdu jako soutěžící děláte?
Jak jsem zmínil, hra je založena na reálném ekonomickém základě, což znamená vyvažování mnoha protichůdných faktorů a rozhodnutí. Základem je pořádný model, který simuluje dopady našich rozhodnutí, a pak samozřejmě jeho správné použití k formování strategií. V praxi jsme používali a vylepšovali dva modely, navrhovali alternativní řešení, přeli se, jaké rozhodnutí bude optimální. V každém týdnu dostanete výsledky minulého čtvrtletí ve formě reportů z výroby, finančních výkazů a monitoringu chování konkurence. Na jejich základě a podle vaší strategie provedete další rozhodnutí.
Jaká byla letos konkurence? Slabší než loni?
Z pohledu našeho spojeného týmu zcela jistě ano. Objektivně těžko říct, každá hra je jiná a různým týmům sedne různé zadání. Ty nejúspěšnější týmy se přirozeně musí rychle adaptovat a dobře odhadovat situaci. V mezinárodním finále byla konkurence velmi silná, zejména kolektivně uvažující Čína (skončila třetí) a naopak Poláci, kteří smýšleli podobně jako my (druhé místo). Zajímavé byly i týmy z Indie a Německa, jež byly tvořeny zkušenými manažery.
Co jste letos uměli lépe než dlouholetí vítězové soutěže – Číňané?
Právě spojení dvou úspěšných strategií nám velmi pomohlo při letošním vítězství v Macau. Klíčová byla i schopnost improvizovat a překvapit soupeře. S trochou nadsázky se dá říct, že až do semifinále jsme prodávali mercedesy, ale ve finále jsme udělali díru do světa s levnými koloběžkami. Dalším faktorem byla i rozumná míra obezřetnosti a omezení investic do nejistého trhu. A v neposlední řadě samozřejmě i nutná dávka štěstí, stejně jako ve skutečném životě.
Pomohlo vám k vítězství nějak to, že minulý rok už tři z vás pracovali?
Bezpochyby. Charakter soutěže je velmi podobný práci poradců v PwC. Kromě analýzy dílčích faktorů je nezbytná schopnost vyvodit závěry a učinit rozhodnutí. Je to podobné jako v praxi, jde o způsob řešení problémů.
Každý tým sponzoruje nějaká společnost – jak tato spolupráce funguje?
Spolupráce se podle mého názoru teprve rozvíjí. Firmy se snaží své „koně“ motivovat, úspěch týmu logicky zlepší image firmy, neboť lidé si ji spojí s inteligentními a schopnými zaměstnanci. Naopak, firma může odhalit nové talenty a nabídnout jim zaměstnání, což je zejména pro hráče z řad studentů velké lákadlo a šance se zviditelnit. Reálná podpora firem je však samozřejmě omezená, těžko např. od firmy čekat zapojení jejích analytiků. Spíš můžete očekávat obecné rady či podněty a příležitost firmu poznat. A firma má samozřejmě možnost poznat vás.
Co účast v soutěži znamenala pro tebe? Pomohla ti lépe a rychleji se uplatnit?
Pro mě znamenala především zábavu a těžko popsatelný pocit vítězství. V práci byl úspěch přijat s nadšením, všichni nám fandili. Nejpřínosnější byla zřejmě komplexnost rozhodování, nutnost domluvit se v rámci týmu, příležitost vyzkoušet si řízení celé firmy. Úspěch v takovéto soutěži je obecně dobrý start kariéry.
A budeš ještě soutěžit?
Po letošním vítězství jsme se rozhodli, že se již nezúčastníme, finální mety bylo dosaženo a příležitost by měli dostat jiní. Soutěž ale budeme sledovat, zřejmě se zúčastníme i několika akcí pořadatele a budeme v kontaktu s týmy PwC. Předáme jim naše zkušenosti, ale určitě za ně nebudeme rozhodovat.
Doporučuješ účast v soutěži současným studentům?
Naprosto. Jedná se nejen o vynikající příležitost, ale především i výbornou zábavu. Ve hře je navíc řada hodnotných cen.
Co bys jim do začátku poradil?
Dejte dohromady přiměřeně konfliktní a různorodé lidi, kteří se umí dohodnout a mají nadhled a strategické myšlení. A mají čas se soutěži věnovat alespoň pět hodin týdně.