Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku, a přesto, nebo možná právě proto, se v rámci tohoto akademického světa diskutuje o otázce, zda by měl být tělocvik povinným předmětem v rámci vysokoškolského studia.
Tato otázka vede k živé debatě mezi studenty. Zatímco někteří argumentují pro zachování povinného tělocviku jako důležitého prvku celkového zdraví a blaha studentů, jiní tvrdí, že by se univerzitní vzdělávání mělo soustředit výhradně na akademické předměty a povinný tělocvik vnímají spíše jako přežitek. V následujících řádcích se podíváme na aktuální situaci ohledně povinného tělocviku na všech fakultách, představíme si argumenty jak pro, tak proti a podělíme se o výsledky ankety, kterou jsme provedli napříč fakultami mezi studenty VŠE, abychom zjistili, jaké jsou jejich názory na toto téma.
Aktuální situace ohledně povinného tělocviku
Ve studijních programech Fakulty financí a účetnictví (FFÚ), Fakulty mezinárodních vztahů (FMV), Fakulty podnikohospodářské (FPH) a Fakulty informatiky a statistiky (FIS) je tělesná výchova zařazena jako povinně volitelný předmět. Pro studenty těchto fakult to znamená povinnost získat dva zápočty během bakalářského studia. Za získané zápočty studenti nezískávají kreditové hodnoty, ale pouze splňují studijní požadavky. Tuto povinnost studenti plní absolvováním předmětu ve skupině předmětů cTVS 1 – povinně volitelné. Jedná se o pestrou škálu kurzů, z kterých si studenti mohou volit a zároveň je možné využít nabídky mimosemestrálních kurzů a vydat se na zimní či letní sportovní kurz. Nalezneme zde například kurzy lyžování, sportovního lezení či vodní turistiku. Na Národohospodářské fakultě (NF) je situace jiná. Zde je tělesná výchova a sport zařazen jako volitelný předmět. Studenti ve všech studijních oborech mají možnost registrovat a zapsat si předměty ve skupině předmětů cTVS 2, přičemž úspěšnost registrace závisí na obsazenosti kurzů studenty ze skupiny předmětů cTVS 1. Student následně po úspěšném absolvování obdrží taktéž zápočet, na základě kterého může zažádat fakultu o udělení jedné kreditové poukázky. V magisterském studijním programu všech fakult je sport zařazen jako volitelný. Tento předmět je tedy, stejně jako na bakalářském studiu NF, při registracích a zápise zařazen do skupiny předmětů cTVS 2, což samozřejmě znamená, že úspěšnost registrace znovu závisí na obsazenosti kurzu studenty ze skupiny cTVS 1 a po úspěšném absolvování je udělen zápočet bez kreditové hodnoty.
Argumenty pro povinný tělocvik
Jedním z hlavních argumentů pro povinný tělocvik je důraz na zdraví a pohyb. Vysokoškolské prostředí často podporuje sedavý způsob života, kdy studenti tráví dlouhé hodiny v lavicích a před počítači. Pravidelná fyzická aktivita je nezbytná pro udržení dobré kondice a celkového zdraví. Studenti jsou vystaveni vysokému stresu, tlaku souvisejícímu se studiem a pravidelný pohyb může být účinným způsobem, jak tento stres zvládat a udržet si duševní pohodu. Dalším důležitým aspektem povinného tělocviku je možnost rozvoje sociálních dovedností a týmové práce. Společné cvičení a sportovní aktivity umožňují studentům navazovat nová přátelství, budovat týmovou soudržnost a rozvíjet dovednosti komunikace. Týmové sporty jako fotbal, basketbal nebo volejbal mohou posílit kolektivní duch a vytvořit prostředí, kde se poznají studenti napříč všemi fakultami a celkově bude atmosféra na univerzitě více přátelská a méně anonymní.
Argumenty proti povinnému tělocviku
Studenti vysoké školy jsou dospělí lidé, a mohou si tak sami rozhodnout, zda a jak budou sportovat ve svém volném čase. To je pro změnu jeden z primárních argumentů proti povinnému tělocviku. Existence povinného tělocviku vede zároveň k tomu, že studenti, kteří by si nějaký sport vybrali i dobrovolně, kurz nedostanou, protože je velký převis při registracích vlivem povinných zápočtů. Motivace je dalším důležitým faktorem, který by neměl být opomíjen. Pokud je něco vyžadováno povinně, často dochází k poklesu motivace a zapojení. Pokud studenti cítí, že musí něco dělat pouze proto, že je to povinnost, často to vede k nedostatečnému úsilí a zájmu. V důsledku toho může být efekt povinného tělocviku opačný, než je zamýšleno, a to i v případě, že by se studenti těchto aktivit jinak dobrovolně zúčastnili s větší motivací a nadšením.
Anketa mezi studenty VŠE
Provedli jsme průzkum mezi studenty všech fakult VŠE a získali jsme zajímavé výsledky, které nám poskytují pohled na to, jak studenti vnímají toto téma. Celkem se do naší ankety zapojilo 74 studentů. Výsledky ankety jsou rozděleny do pěti kategorií, které reflektují různé úrovně souhlasu či nesouhlasu s povinným tělocvikem. Nejvíce respondentů, konkrétně 20 hlasů (27%), uvedlo, že spíše souhlasí s povinným tělocvikem. Dalších 17 hlasů (23%) označilo svůj postoj jako „naprosto souhlasím“. Dohromady se tak k povinnému tělocviku přiklání polovina dotazovaných. Na druhé straně 15 respondentů (20%) uvedlo, že spíše nesouhlasí s povinným tělocvikem, zatímco dalších 14 respondentů (19%) svůj postoj označilo jako „naprosto nesouhlasím“. To znamená, že 39% dotazovaných se přiklání na stranu proti povinnému tělocviku. Zajímavým výsledkem je skupina 8 respondentů (11%), kteří uvedli, že ani souhlasí, ani nesouhlasí s povinným tělocvikem. Tito respondenti pravděpodobně zastávají neutrální postoj k této otázce a vidí jak výhody, tak nevýhody povinného tělocviku. Celkově lze z výsledků ankety vyvodit, že mezi studenty VŠE panuje nejednotný názor. Zatímco někteří studenti jsou příznivci této povinnosti a vidí v ní výhody pro své zdraví a pohodu, jiní se k tomu staví kriticky a preferují možnost volby.
V anketě byla také možnost přidat svůj vlastní komentář a vysvětlit tak, na jakou stranu a proč se student přiklání. Pojďme se na pár z nich podívat:
„Vzhledem k tomu, že oproti tělocviku na základních a středních školách učitelé nehledí na to, jak je kdo dobrý, ale na snahu a docházku, si myslím že 2 semestry tělocviku jsou jednoduše zvládnutelné + pravidelný pohyb prospěje každému.“
„Je super, když škola nabízí bezplatné sportovní hodiny pro studenty, ale přijde mi nesmyslné, aby do nich nutili dospělé lidi, kteří mohou mít vlastní aktivity, neslučující se s nabídkou tělocviku.“
„I když bych uvítala možnost volby, chápu důležitost pravidelné fyzické aktivity pro naše zdraví. Navíc povinný tělocvik může být skvělou příležitostí k objevování nových sportů a aktivit, které bychom jinak možná nezkusili.“
„Spíše nesouhlasím s povinným tělocvikem. Myslím si, že by studenti měli mít svobodu rozhodnout se, jak trávit svůj volný čas. Může to být omezující pro ty, kteří mají náročný studijní program nebo jiné závazky.“
Diskuse o povinném tělocviku na VŠE ukazuje, že názory studentů jsou různé. Výsledky ankety naznačují, že 50% studentů podporuje povinný tělocvik, zatímco 39% se k němu staví kriticky. Zbývá tedy otázka: je lepší mít povinný tělocvik nebo nikoliv? Na tu si každý musí odpovědět sám. Věříme, že jsme vám poskytli objektivní pohled na argumenty obou stran a vy tak máte v této otázce jasněji.
Tento článek byl publikován v tištěném vydání iListu v roce 2024.