Poznatky ze školy jsme při podnikání skoro vůbec nevyužili

Poznatky ze školy jsme při podnikání skoro vůbec nevyužili

Zapomeňte na školu, pokud chcete pořádně podnikat. Znalosti tam nezískáte a stojí vás to pouze drahocenný čas. O zkušenostech se zakládáním obchodní společnosti a s podnikáním při škole jsme si povídali s majiteli vzdělávací agentury Radkem Stavinohou a Bohumilem Píše.

Zapomeňte na školu, pokud chcete pořádně podnikat. Znalosti tam nezískáte a stojí vás to pouze drahocenný čas. O zkušenostech se zakládáním obchodní společnosti a s podnikáním při škole jsme si povídali s majiteli vzdělávací agentury Radkem Stavinohou a Bohumilem Píše.

Proč jste se rozhodli založit vzdělávací agenturu? To není úplně typický obor pro studenty…

BP: Navštěvoval jsem přípravné kurzy na přijímací zkoušky na VŠE a jejich úroveň nebyla dobrá.

RS: Zdálo se nám, že se dají kurzy dělat lépe než v přednáškové místnosti pro sto padesát lidí, kvalitněji. Byla to příležitost.

Založit obchodní společnost není jednoduchá záležitost. Najali jste si poradce na právní otázky?

BP: Měli jsme poradce v uvozovkách. Byl to student druhého ročníku právnické fakulty. Už bych to ale nikdy takhle neudělal. Na úřadech, které jsou pro založení společnosti zapotřebí, jsou ohromně milí zaměstnanci. Snaží se člověku pomoct, i když si o to vyloženě neřekne. Všechny potřebné informace jsou k dispozici na internetu na http://www.justice.cz/ a rejstříkovém soudu. Užitečná jsou i dobře napsaná skripta Obchodního práva.

RS: Založení není složité, ale je zapotřebí počítat s tím, že to trvá nejméně tři měsíce. Rozhodně nejde začít prodávat zboží či poskytovat služby ze dne na den. Hlavně zápis do obchodního rejstříku zabere delší čas, i když poslední dobou došlo k podstatnému zrychlení. Původně jsme se zakládali v Brně, protože soud tam byl rychlejší, ale teď se to zlepšilo i v Praze.

Pomohly vám znalosti z VŠE při podnikání?

BP: Nepomohly. Když jsme společnost zakládali, tak jsem byl zrovna vyhozený ze školy. Přednášky jsou na ekonomce příliš teoretické. Například v základním kurzu práva se student u obchodních společností nedozví postup při zakládání.

RS: Moje specializace je hospodářská politika. Kromě úplně elementárních znalostí marketingu jsem skoro žádné poznatky ze školy nevyužil.

BP: Například Management I je úplně o ničem. Díky účetnictví vím, jak vypadá rozvaha.

RS: Bohužel české účetní standardy jsou dělané pro finanční úřady. Vůbec nevypovídají o zdraví společnosti.

Jaké byste dali doporučení začínajícímu podnikateli?

BP: Je zapotřebí odbourat všechny činnosti, které nevedou k rozvoji firmy nebo k vydělávání peněz. Například dělat si sám účetnictví je sebevražda. Na začátku si musíte stanovit priority.

RS: My jsme začínali s padesáti tisíci, které jsme utratili za měsíc. Je zapotřebí počítat s tím, že člověk buď vloží do podnikání peníze, nebo když je nemá, že bude pracovat bez platu. My jsme si dva roky nebrali ze společnosti žádné peníze a tím jsme si vydělali na kapitál.

RS: Nejdůležitější je pečlivý výběr spolupracovníků. Velkou pozornost je také nutné věnovat výběru zaměstnanců, v této oblasti se můžete opravdu hodně spálit.

BP: Pokud máte nějaké peníze a zkušenost s vedením lidí, je úplně ideální mít zaměstnance. Není cílem udřít se.

RS: Dokud člověk nezaměstnává lidi, nemůže tolik vydělávat. Studenti z ekonomky občas razí teorii „udělej si všechno sám“, ale to se nedá dlouhodobě vydržet. Navíc je rozdíl mezi tím, jestli si chcete pouze přivydělat, nebo máte za cíl vlastnit fungující společnost. Na VŠE panuje mezi studenty mýtus, že když dostudují, tak na ně každý čeká s otevřenou náručí. Ale to není pravdu. Velmi důležitá je praxe a podnikání je jedním ze způsobů, jak ji získat.

Kolik hodin týdně věnujete podnikání? Stíháte chodit do školy?

RS: Okolo padesáti hodin. Snažíme se při tom studovat, ale není to jednoduché.

BP: Adam (třetí společník) ze školy odešel a já po tomhle semestru budu asi „přerušen“.

RS: Podnikání a studium zároveň vede vždy k tomu, že student ze školy vylítne. Pokud chcete společnost rozvíjet a pořádně se jí věnovat, tak to nejde skloubit. Člověk zjistí, že mu škola nic nedává. Nedozví se nic, co by mu pomáhalo. Navíc každá hodina strávená ve škole stojí alternativní náklady.

BP: Škola ti může dát všeobecný přehled. Ale třeba u nás na podnikovce je většina předmětů zaměřená na výrobní podniky, což u nás vůbec nemohu aplikovat.

RS: Ekonomka připravuje lidi na práci ve velké společnosti. V malé společnosti, kde se musíte starat o více věcí najednou, je to o něčem jiném. Možná, že je to schválně a že si škola zakládá na tom, že předměty jsou teoreticky zaměřené. Myslím si ale, že pokud bude v daném trendu pokračovat, tak nejchytřejší studenti odejdou do zahraničí nebo budou studovat na soukromých školách. Konec konců nejlepší učitelé z ekonomky už na nich učí.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

Poznámka 2024-11-20 114752

Jan Špaček: Ševčík má povedený účes, kdybych se s ním potkal, nahlédl bych mu do duše

Jan Špaček je mladý youtuber, student Masarykovy univerzity v Brně a člověk s postavou hrušky, který nikdy neviděl porno. Ve svých osobitých reportážích vyvádí z míry vrcholné politiky. Zpovídal Petra Pavla nebo Andreje Babiše. Tentokrát odpovídal on. Při příležitosti konce politické kariéry Jana Špačka přinášíme rozhovor, který vyšel v tištěném čísle iListu v březnu 2023....

iList_YouTube_Úvodní foto

Martin Pánek: Na Ukrajinu jsme vybrali 25 milionů. Naše kyseláče se vypijí za tři dny.

Co se stalo se stranou Svobodných a proč se spojili s SPD? Pomohou zkušenosti ze zahraničních výjezdů při práci v Evropském parlamentu? Jak se pomáhá Ukrajině tři roky od začátku invaze? Proč se liberálové v Česku hádají? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Martina Pánka, ředitele Institutu liberálních studií a absolventa...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...