Vysvětlit, jak by se měla ekonomie učit? Takhle krátce to nejde

Vysvětlit, jak by se měla ekonomie učit? Takhle krátce to nejde

Vysvětlit, co se v současné době špatně vyučuje na Vysoké škole
ekonomické, by vyžadovalo téměř knihu – reagoval bývalý prezident
Václav Klaus na otázku Studentského listu, co přesně na Dni s VŠE
kritizoval.

„Občas mne zneklidní setkání s některými jejími absolventy, kteří
se mi zdají být skutečnou, poctivou ekonomií, respektive ekonomickým
způsobem myšlení téměř nedotčeni,“ uvedl Klaus v polovině května.
Výuka na VŠE se podle něj rozrostla do nesmírné šíře. „Spousta zde
vyučovaných předmětů se ekonomie vůbec netýká. Obávám se také, že se
zde různé okrajové předměty, které patří na jiné vysoké školy,
neučí na potřebné úrovni,“ řekl.

Studentský list požádal bývalého prezidenta o vysvětlení, které typy
předmětů měl přesně na mysli, jak by měla podle něj vypadat správná
výuka ekonomického myšlení nebo jaké znalosti by měl například student
obsáhnout.

„Vaše otázky jsou podnětné a zajímavé, ale, jak mi pan prezident
řekl, reakce na ně by vyžadovala téměř knihu, nikoli pár – více či
méně – zkratkovitých vět a tezí. Proto pana prezidenta musím
z odpovědí omluvit,“ uvedl Václav Slaný z Institutu Václava Klause.

Nicméně odkázal na celý Klausův projev, ve kterém upřesňoval, na co
by se měla výuka na VŠE soustřeďovat. Jedná se o:

  • schopnost vnímat nejen náklady viditelné, přímé a relativně snadno
    měřitelné, ale i nepřímé. Zejména náklady příležitosti či
    nevyužité příležitosti veškerých lidských aktivit
  • výuku zcela důkladného myšlení v kategorii porovnávání nákladů
    a výnosů
  • výuku schopnosti uvažovat v kategorii komparativních vý­hod
  • na důsledné odlišování stocks and flows a exogenních a endogenních
    veličin
  • porozumění významu času, intertemporálního hodnocení
  • diskontování
  • chápání ekonomie jako behaviorální vědy, tedy vědy o lidském
    rozhodování, ne o surovinách, hotových výrobcích, či nejmodernějších
    strojích

ČTĚTE TAKÉ:

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...