Chceš práci? Tak makej

Chceš práci? Tak makej

Tak jsem konečně dodělal po třech letech první půlku školy. Radost až
na kost. Na samotných promocích se toho ale zas už tolik neděje. Dostanete
diplom, babička brečí, bratr se vám směje a pak čestně slibujete, že
své vzdělání použijete pro vyšší dobro. Nic nového pod sluncem.

Na celé promoci mě překvapil jen projev našeho děkana Fakulty financí a
účetnictví. Petr Dvořák se nám kromě obvyklého protokolu gratulací
snažil promluvit do duše a varoval nás před krutou realitou pracovního
trhu. Podle Dvořáka můžeme sice školou jen pasivně proplout, ale moc se
toho nenaučíme a na trhu práce se nám moc nezadaří. Škola vás tedy na
život moc nepřipraví. Aby ne, mraky nefunkčních teorií a vzletné fráze
o snižování nákladů do světa ještě díru neudělaly.

Musíme se tedy podle pana děkana snažit o něco víc. Jak by řekly naše
přísné babičky: „Chceš práci? Tak makej.“ Není ani tak důležité
složit zkoušku na jedničku, ale pokusit se něco pořádného si ze školy
odnést. Určitě se vyplatí číst odbornou literaturu nad rámec výuky,
sledovat důležité události doma i ve světě a diskutovat jejich dopad. Je
dobře, že nám naše nedostatky Dvořák připomněl, i když už je tak
nějak všichni cítíme.

Na začátku nového roku si tedy můžeme dát malé předsevzetí a snažit
se být o fous lepší. Nicméně když už nám škola otevřeně říká, že
naše situace na trhu práce je víceméně marná, tak bych od nich čekal taky
trochu sebereflexe. K tomu, aby naše vzdělání opravdu za něco stálo a
pražská ekonomka se stala světovým univerzitním esem nám chybí nadšení
i na druhé straně barikády.

Nechci házet všechny učitele do jednoho pytle, ale obecně by výuce
zásadně pomohlo více případových studií, opravdu věcných diskusí a
kvalitně připravených materiálů. Vysokoškolská výuka by neměla být
o šprtání vzorců nazpaměť, ale spíše o pochopení látky.

Na naší škole se setkáme se dvěma odlišnými přístupy učitelů.
Jedni mají své přednášky skvěle připraveny, jejich způsob výuky je
věcný a v neposlední řadě i zajímavý. Druhá skupina pedagogů však
leckdy látku nezvládá, nutí studenty učit se nazpaměť obludné vzorce,
trestá jejich názor a je na nich vidět, že chodí do školy z donucení.
Problém asi bude, že té druhé půlce ještě nikdo neřekl: „Chceš
práci? Tak makej!“

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

Rozhovor Dvořák, Petr Dvořák, rektor

Petr Dvořák: VŠE bude mít vlastní AI, na volby proti Ševčíkovi si věřím

Jak ovlivní nástup umělé inteligence studium a bude VŠE kontrolovat její využívání? Proč sestavování celoškolského rozvrhu stále není digitalizováno? Co by dělal, kdyby ve volbách rektora prohrál se svým protikandidátem Miroslavem Ševčíkem? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali stávajícího rektora Vysoké školy ekonomické v Praze, docenta Petra Dvořáka, který se uchází...

iList_YouTube_Úvodní foto

Martin Pánek: Na Ukrajinu jsme vybrali 25 milionů. Naše kyseláče se vypijí za tři dny.

Co se stalo se stranou Svobodných a proč se spojili s SPD? Pomohou zkušenosti ze zahraničních výjezdů při práci v Evropském parlamentu? Jak se pomáhá Ukrajině tři roky od začátku invaze? Proč se liberálové v Česku hádají? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Martina Pánka, ředitele Institutu liberálních studií a absolventa...

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...