Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží.
iList vznikl na konci minulého století a generace před námi z něho vytvořily populární studentské médium. V posledních letech se to ale zaseklo. Způsob přijímání informací se dramaticky proměnil a zatímco sílil vliv sociálních sítí a i velcí mediální hráči hledali (a stále hledají) způsoby, jak v novém prostředí přežít, my jsme mezitím usnuli na vavřínech a jen nečinně sledovali, jak klesá zájem studentů i inzerentů. Důsledkem naší lenosti byl nejen pokles čtenosti, ale především existenční hrozba v podobě klesajícího počtu členů redakce.
Věděli jsme, že pokud nemáme do pár semestrů zaniknout, musíme se do jeho transformace nekompromisně opřít. Zkrátka #MakeiListSexyAgain, jak jsme pracovně nazvali naši misi. Od září jsme tedy nastartovali proces, jehož cílem bylo vytvořit z iListu médium, které bude životaschopné i v současném světě.
Na rozdíl od minulosti nemůžeme výstupy stavět na zpravodajství, jehož obsah se studenti rychleji (a přímo od zdroje) dozví ze sociálních sítí. Naším cílem je vytvářet jak rozhovory s inspirativními lidmi spojenými s VŠE, tak především články s odpracovanou přidanou hodnotou. Co tím myslím? Například v listopadu jsme čtenářům zprostředkovali unikátní pohled na kauzu kolem kvality Národohospodářské fakulty pouze prostřednictvím tvrdých čísel. Také v dubnu jsme se ponořili do dat a na jejich základě vypustili peprný článek o sexu a vztazích na Erasmu. Mně osobně pak udělal velkou radost poslední výtvor, ve kterém jsme se věnovali kontroverznímu videu o tvorbě rozvrhů na VŠE a vysvětlili čtenářům složitost úlohy a opodstatnění uvedeného „old-school řešení“.
Logicky mnohem viditelnější však byl vizuální přerod iListu. V říjnu se nám podařilo spojit se s Katedrou multimédií a dostat tvorbu nové vizuální identity do jednoho z předmětů. Výsledkem bylo více než 80 návrhů. Díky tomu jsme se mohli začít prezentovat uceleným designem a vrhnout se do tvorby multimediálního obsahu. Kromě výstupů na Instagram a Facebook jsme začali vydávat rozhovory na Spotify i YouTube. V souladu s novou identitou navíc došlo ke zmodernizování webových stránek.
Některé změny nebyly jednoduché. Pro mě osobně nebylo příjemné být šéfredaktorem, který po desetiletích ukončí pravidelné vydávání tištěného čísla, jakkoliv dlouhodobě nedávalo smysl. O to víc mě však těší, že se současný model postavený na komunikaci skrz sociální sítě ukazuje jako správná cesta. V tomto semestru jsme zaznamenali nejen nárůst fanoušků na sociálních sítích nebo návrat sponzorských nabídek, ale především nebývalý příliv zájemců o členství v iListu.
Samozřejmě, že se celá řada věcí také nepovedla. Výzvou pro další semestr bude například efektivní zapojení a vytrénování nováčků. O tom však toto „krátké“ ohlédnutí není. Předloni iList oslavil 25 let své existence a já jsem přesvědčen, že jsme tento rok udělali zásadní krok pro to, aby minimálně stejně dlouhou dobu dále prosperoval.
Na závěr bych chtěl poděkovat:
Aničce Hábové z Katedry multimédií za zapojení rebrandingu iListu do výuky,
Jakubu Mejstříkovi za ochotu při modernizaci webových stránek,
Vaškovi Sosnovi za kuráž, s jakou se pustil do tvorby multimediálních výstupů,
Adéle Vlašicové za odvahu převzít šéfredaktorské žezlo,
celému týmu iListu za oddanost médiu v těžkých časech
a především Vám čtenářům za čas, který nám věnujete!
Jakub Riegr
šéfredaktor v akademickém roce 2024/2025