Kdo prohrál poslední volby? Evropa

Kdo prohrál poslední volby? Evropa

Letošní volby do Evropského parlamentu ukázaly nové znepokojivé
trendy – jednak nečekaný nárůst euroskepticismu a také značný nezájem
veřejnosti o politiku. Pro Českou republiku platí zejména to druhé,
i když naši neúčast v evropských volbách můžeme také chápat jako
formu protievropského naladění.

Jedno je jisté: Evropa to od těchto květnových voleb nebude mít vůbec
snadné. Nastávají pro ni krušné časy. Do parlamentu se dostaly strany,
které budou vůči Unii silně kritické a nebudou se rozpakovat hájit své
státní zájmy. Dá se očekávat, že Unie bude vystavena tlaku neúprosných
eurokritiků, kteří se ji budou snažit rozcupovat. Obhájit společnou
politiku bude ještě obtížnější než minule.

Kdo je vítězem letošních voleb a kdo poraženým? Samotné rozložení
hlasů mezi jednotlivé zvolené české strany není až tak zajímavé,
protože jejich výsledky jsou zcela zastíněny jiným vítězem, a tím je
„Nevolím nikoho“ – se zdrcujícím volebním výsledkem 81,8 procenta
hlasů. Nevolba je také projev politické preference, když volič nenachází
odpovídajícího reprezentanta svých zájmů nebo nechce prostě podporovat
vůbec žádné politiky. Koneckonců, za každý odevzdaný hlas politické
strany dostávají státní příspěvky – nevolení nikoho tedy může být
vyjádřením neochoty financovat ze svých peněz politické strany, s nimiž
nejsem spokojen. Což má také svoji logiku, pokud lidé nešli volit z tohoto
důvodu.

Křiklavou neúčast a osobní volební preference přitom nelze
kritizovat – jsou to prostě preference – a každý má právo mít
takové, jaké je chce, a to včetně neodevzdání žádného hlasu. A kdo je
poraženým? Tím je po těchto volbách Evropa.

Autor je externista

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

9f540da5-1bf8-4d65-b133-d0550ace1767

Z Love Islandu na vrchol: Influencer monitor ukázal nový trend

Ikonický influencer, symbol mladé generace, Karel Kovář alias Kovy byl sesazen z prvního místa Influencer monitoru, který pravidelně od roku 2019 vydává Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing působící na Fakultě podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE). Rok 2024 totiž ovládla devatenáctiletá Domi Alagia. V minulém roce přitom nefigurovala ani v první patnáctce....

1583752051616

Adam Vološin: Na cestu na kole z Porta do Prahy mě namotivovala moje nadřízená

Adam Vološin je studentem magisterského stupně programu Management na Fakultě podnikohospodářské. V rozhovoru nám povyprávěl nejen o své činnosti v Klubu cestovatelů VŠE nebo o práci v Procter & Gamble. Adamovou velkou vášní je také cyklistika a před několika měsíci přejel na kole trasu z Porta až do Prahy. Dozvíte se, co si na této...

Míla dobrej

Míla Vach: VŠE byla snad sedmá škola, kam jsem se hlásil, nikde mě nechtěli

Ještě stále studentský tajemník Fakulty informatiky a statistiky (FIS), dlouholetý člen spolku 4FIS i motivovaný pracant pro značku Red Bull. To vše je Míla Vach, diplomant na oboru Kognitivní informatika. Dá se říct, že pomalu není „Fisáka”, který by ho neznal a Míla si svojí veselou povahou i neutichající aktivitou vytvořil jistým způsobem kult osobnosti....

20 let v EU

Reportáž z Pražského hradu: Jakým překážkám Evropská unie dnes čelí a kam povedou její další kroky

V úterních dopoledních hodinách v prostorách Španělského sálu Pražského hradu probíhala diskuze o aktuální i budoucí podobě Evropské unie (EU), možnosti jejího rozšíření a výzvách, kterým společně členské státy čelí. Ranní program konference s názvem 20 let Česka v EU: Vize pro rozšířenou Evropu otevřel proslov předsedy vlády České republiky (ČR) Petra Fialy. Na akci...