Nikdy si nemohu být jistá, jestli vyjde židle pro každého

21. 6. 2010 | | Rozhovory

Chloe Elizabeth Hammett pochází z USA, kde studovala na Randolph-Macon
Woman´s College ve Virginii. Do Prahy přijela v řijnu 2009, aby zde vedla
kurzy angličtiny na VŠE. Zajímaly nás především její názory na výuku
cizího jazyka na VŠE, ale došlo i na studenty a jejich aktivitu na
hodinách.

Na VŠE pilují budoucí ekonomové a podnikatelé odbornou
angličtinu, základem je však znalost obecného jazyka. Myslíte si, že je
poměr mezi odbornou a obecnou angličtinou při výuce na VŠE
vyvážený?

Myslím, že je to poměrně dobře vyvážené. Velmi se mi líbí, že je
kladen důraz na rozšiřování slovní zásoby. To studenty připraví pro
budoucí kariéru. Na druhou stranu, přestože jsem vedla poměrně pokročilé
kurzy (2AJ109 a 2AJ301, pozn. red.), mohlo by se probírat trochu více
gramatiky.

Kurz probíhá v devadesátimi­nutových blocích jednou týdně.
Je možné si během devadesáti minut týdně zlepšit jazykové
znalosti?

Je to určitě dostatečný čas, aby si studenti procvičili angličtinu.
Jestliže se ale někdo opravdu chce zlepšit, musí se studiu věnovat
samostatně. Během hodiny a půl je možné vstřebat velké množství látky,
na to je ale potřeba navázat doma. Možná by se mi více líbilo, kdyby byly
lekce trochu kratší a častěji, ale chápu, že je systém takto
nastaven.

Jsou požadavky na studenty dostatečně přísné?
Myslím, že by mohly být lehce přísnější. Pokoušela jsem se
přizpůsobit své požadavky ostatním učitelům. Byla bych ráda, kdyby byly
kurzy jen trochu náročnější, ale nemyslím si, že jsou lehké.

Studenti neskládají zkoušky z jazyků každý semestr,
v některých kurzech se udělují zápočty. Je hodnotící systém nastaven
vhodně?

To je také něco, s čím se postupně seznamuji. Myslím, že v tomto ohledu
vše záleží na studentovi. Pokud by se posluchači hodnotili známkami
každý semestr, mohlo by to více motivovat k zlepšení jazykových
schopností. Ale i zápočtový systém má své výhody, studenti se mohou
věnovat jiným předmětům, případně své práci.

Jak se vám pracuje s učebnicemi, které byly pro kurzy
vybrány?

Velmi se mi líbí učebnice, se kterými pracujeme. Používala jsem učebnici
English for Business Studies a Market Leader. Obsahují zajímavou směs
gramatiky a slovní zásoby – především Market Leader. Slovíčka
v těchto knihách jsou opravdu praktická.

Jste spokojena s technickým vybavením školy pro výuku cizích
jazyků?

Oblíbila jsem si učebny v Rajské budově. Jsou vhodné pro jazykové kurzy,
nabízejí velký prostor, kde můžu procházet mezi lavicemi.

Narazila jste během svého působení na VŠE na nějaké
překážky?

Ne, neřekla bych. Když jsem přijela, musela jsem postupně zjistit, kde najdu
učebny nebo kde dostanu klíče. Postupně se učím, jak to zde funguje a co
mohu očekávat.

Jak byste popsala české studenty?
Když jsem skončila první hodinu tady na VŠE, byla jsem opravdu velmi
příjemně překvapena, jak jsou tady studenti zdvořilí. Odcházela jsem ze
třídy a každý mi přišel poděkovat za příjemnou hodinu. Bylo to
úžasné, naladilo mě to na celý den. Na mé univerzitě v USA to není
obvyklé, skončíme a odejdeme si každý po svých. Čeští studenti jsou
slušní, zdvořilí a přátelští.

Na druhou stranu bych uvítala, kdyby posluchači během hodiny více
debatovali, argumentovali. Ve světě businessu je důležité nezdráhat se
vyjádřit nahlas svůj názor. Pokud se mnou nesouhlasí, můžou se se
mnou přít.

Jste spokojena s přípravou studentů na jednotlivé
hodiny?

Ano i ne. Samozřejmě ne všichni pokaždé přečtou, co jsem zadala za
domácí úkol. Zápočtový systém dává studentům jistou svobodu. Nejsou
nuceni podat vždy vynikající výkon. Myslím si ale, že je užitečné
procvičovat a při tom třeba i dělat chyby a ponaučit se z nich.

Zaměřme se na jazykové schopnosti studentů. Jaká je jejich
nejslabší stránka a co naopak dovedou nejlépe?

Setkala jsem se samozřejmě s rozdílnými úrovněmi znalostí. Ale obecně
bych řekla, že nejvíce problémů dělá studentům psaní textů. Mám na
mysli interpunkci, spelling a idiomy. Ale tím bych nechtěla vytvářet
studentům ze psaní noční můry.

Naopak se mi velmi líbily prezentace, které si každý připravil. Obecně
mluvený projev je velmi dobrý. I když si někdo myslí, že jeho angličtina
není zrovna nejlepší, nesmí se bát a mluvit sebevědomě. Když si je
student jistý, vyzní to mnohem lépe, než když se bojí.

Mnozí Češi sní o pracovních zkušenostech v USA. Myslíte si,
že je obecně úroveň znalostí dostačující?

Stoprocentně. Jestliže někdo ze studentů touží odjet například na léto
do USA, řekla bych mu, neváhej.

Na závěr, pamatujete si nějakou vtipnou historku z vaší
hodiny?

Bohužel nic konkrétního, snad jen když studenti dostali za úkol navrhnout
vlastní produkty. Některé byly opravdu vtipné. Ale nejvíc mě na
vyučování baví, že člověk nikdy netuší, co se vlastně během hodiny
bude dít. Nikdy si nemohu být jistá, jestli vyjde židle pro každého, kdo
dorazí nebo jestli bude mít někdo ze studentů nějakou vtipnou
poznámku.

Mohlo by tě zajímat: