O klempířích a paskvilech

O klempířích a paskvilech

Mladší části populace řemeslo příliš nevoní. Škoda, mohli by si
přijít na pěkné peníze. Šikovný klempíř bere kolem 35 tisíc korun.
Všichni totiž touží jen po diplomu a všichni by nejraději byli přísným
manažerem s nekonečnou zásobou alkoholu ve služebním baru. Ne že bych
neměl rád vzdělanou společnost nebo bary, ale problém je trochu jinde.

Došlo k situaci, kdy mladší generace natlačila vysoké školství
k nezdravému navyšování kapacit. Jenže s příliš rychlým boomem
zákonitě přišlo i snížení kvality. Fenomén soukromých škol a diplomy
pomalu za docházku jsou toho živým důkazem.

Odfláknuté vzdělávání a mizernou kvalitu přitom nenajdeme jen na
opovrhovaných soukromých školách, ale i na VŠE. Na síti Facebook se stala
posledním hitem bakalářská práce studentky Fakulty mezinárodních vztahů,
která popisuje prostory obchodního centra Nový Smíchov. Dočteme se, že
v nákupním centru je přiměřená teplota, k nakupování hraje hudba,
výkladní skříně jsou využívány a u pekárny voní pečivo.

Vedoucí práce a katedry Alena Filipová navrhla práci za dva. Není pak
divu, že obor Mezinárodní obchod bývá oblíbeným terčem internetových
diskusí právě kvůli několika takovým velmi nekvalitním a přitom
obhájeným závěrečným pracím. Prestiž katedry a celé fakulty pak
v očích studentů i veřejnosti pochopitelně klesá. Pomyšlení na
učitele, kteří nečtou a tudíž ani nekontrolují kvalitu bakalářských
prácí, jen dokresluje situaci v celém školství, které potřebuje
systémové změny.

Vysokým školám je celkem jedno, jaký přínos společnosti přinesou.
I přes proklamace dlouhodobých záměrů jim nakonec záleží jen na objemu
peněz, které jim protečou pod rukama. A ten se stanovuje víceméně podle
počtu studentů. Plníme sice postupně plán EU o počtu vysokoškoláků,
ale neumíme je vlastně nic pořádně naučit a ještě nás to přijde na
balík peněz. Pro stát a naši budoucnost je taková situace tragická.

Již několik let se mluví o reformách, ale posun je minimální.
Proběhly pouze dílčí změny, jako rozdělení studia na bakalářské a
magisterské. Věčná škoda, že někdo jen jaksi zapomněl zavést právě
profesně orientované a samostatně použitelné bakalářské programy a na
krku nám zůstaly jen tříleté paskvily. K celkově marné perspektivě
přidejme ještě naprosto nevyhovující strukturu absolventů, kdy máme
nedostatek technických a přebytek humanitních oborů, které někdy
připomínají spíše prodlouženou formu gymnázia.

Po dlouhých letech to však vypadá, že ministerstvo školství konečně
přitvrdí a dá větší důraz na kvalitu. Těchto pokusů už tady ale bylo
hodně. Doufejme, že tentokrát reforma vysokého školství neskončí
v koši předčasných voleb nebo ji nesežere bílý lev bezpečnostní
agentury ABL.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...

9f540da5-1bf8-4d65-b133-d0550ace1767

Z Love Islandu na vrchol: Influencer monitor ukázal nový trend

Ikonický influencer, symbol mladé generace, Karel Kovář alias Kovy byl sesazen z prvního místa Influencer monitoru, který pravidelně od roku 2019 vydává Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing působící na Fakultě podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE). Rok 2024 totiž ovládla devatenáctiletá Domi Alagia. V minulém roce přitom nefigurovala ani v první patnáctce....

1583752051616

Adam Vološin: Na cestu na kole z Porta do Prahy mě namotivovala moje nadřízená

Adam Vološin je studentem magisterského stupně programu Management na Fakultě podnikohospodářské. V rozhovoru nám povyprávěl nejen o své činnosti v Klubu cestovatelů VŠE nebo o práci v Procter & Gamble. Adamovou velkou vášní je také cyklistika a před několika měsíci přejel na kole trasu z Porta až do Prahy. Dozvíte se, co si na této...