Postler: Cenová válka se přesouvá na e-shopy

Postler: Cenová válka se přesouvá na e-shopy

Čeští zákazníci dávají za nákup potravin stále méně. V roce
2012 klesly v této kategorii maloobchodní tržby o 2,5 procenta, pokles
pokračuje podle Českého statistického úřadu také letos.

Může to být proto, že obchodní řetězce prodávají některé zboží
už jen výhradně v akci, a dostaly se tak do slevové spirály? Přestaly
být „akční ceny“ pro spotřebitele atraktivní, jelikož si na ně
zvykli? Na tyto otázky odpovídal doktor Milan Postler z Katedry obchodního
podnikání a komerčních komunikací.

Tržby v maloobchodu se nadále snižují, a to i u potravin. Je
možné, že už obchody „vyčerpaly“ slevy, které na zákazníky přestaly
fungovat?

Mezi maloobchodními řetězci zuří cenová válka, na jejíž nebezpečí
upozornil při své poslední návštěvě v Česku v minulém roce velikán
marketingu pan Phlip Kotler s tím, že tato válka nemůže být vedena do
nekonečna. Co se konkrétních slev týče, velmi často maloobchodní
řetězce používají takzvanou „kotvu“. Tedy uvedou cenu, která byla
před slevou, kterou přeškrtnou. Po slevové akci však cenu nevrátí na
úroveň před slevou, ale zvýší ji.

K jakým dalším krokům či marketingovým nástrojům se
maloobchody v posledních letech ekonomického útlumu přesunuly?

Jedná se o omezení výdajů do klasické reklamy, které přesunují
právě ve prospěch slevových akcí ve spolupráci s dodavateli. Právě
v těchto případech se projevuje dominance obchodu, tedy maloobchodních
řetězců, nad výrobou, neboli dodavateli. Je třeba si uvědomit, že
téměř dvě třetiny nákupů se v Česku realizují v deseti největších
maloobchodních řetězcích. Dále maloobchodníci využívají stále
častěji on-line obchodování, a to především v oblasti potravin. Též se
rozvíjí objednávková služba – dodání zboží „do domu“.

Které nástroje osobně v době ekonomické nejistoty považujete
za nejúčinnější pro to, aby podpořily nákup
v maloobchodech?

V tomto období stále vidím největší sílu v sale promo akcích, a to
především slevových a též on-line obchodování, které slevy
využívá.

Jak se bude poptávka po potravinách vyvíjet v dalších
měsících?

Tendencí bude podle mého názoru šetření zákazníků, především
z domácností s napjatými rozpočty. Část spotřebitelů bude při nákupu
preferovat v daném sortimentu spíše levnější variantu nákupu před
dražší. Též záleží na pohybu cen – u některých komodit,
například ovoce a zeleniny by měly klesnout.

Foto:“ Česká marketingová společnost“:http://www.cms-cma.cz/…prezidia-cms

ČTĚTE TAKÉ:

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...

White And Beige Modern Daily Vlog YouTube Thumbnail (1)

Tuan Anh Nghiem alias Jack: Mladé Vietnamce najdete i mimo večerky a tržnice

Vietnamská komunita je v Česku pevně zakořeněná, přesto ji stále provází mnoho stereotypů a nepochopení. Jaké to je vyrůstat mezi dvěma kulturami? Jaké výzvy i příležitosti to přináší? A jak organizace jako Czech Viet a Viet Up pomáhají propojovat českou a vietnamskou komunitu? O těchto tématech jsme vyzpovídali Tuan Anh Nghiem alias Jacka, aktivního člena...

IMG_2090

Verča ze Survivora: Nebyla jsem spokojená s tím, jak mě v televizi vykreslili.

Veroniku Sandholzovou mnozí z vás znají z reality show Survivor, které se minulý rok účastnila. Díky této účasti se studentce Podnikohospodářské fakulty VŠE otevřely nové životní a kariérní možnosti. Jak s nimi nakládá, nám prozradila v rozhovoru na téma „influencerství“. Ačkoliv byla v reality show vykreslena jako naivní mladá holka, nenechte se zmást televizní obrazovkou....