Profit: Přední český ekonom nesmí přednášet

5. 11. 2002 | | Rozhovory, Zprávy ze školy

Známý liberální ekonom, Robert Holman, autor nejprodávanější učebnice ekonomie v ČR, vysokoškolský profesor a někdejší poradce Václava Klause, byl nedávno odvolán z výuky na Vysoké škole ekonomické. O důvodech, které k tomu vedly, hovoří ve svém rozhovoru pro Profit.

Známý liberální ekonom, Robert Holman, autor nejprodávanější učebnice ekonomie v ČR, vysokoškolský profesor a někdejší poradce Václava Klause, byl nedávno odvolán z výuky na Vysoké škole ekonomické. O důvodech, které k tomu vedly, hovoří ve svém rozhovoru pro Profit.

Co bylo oficiálním důvodem pro vaše odvolání?

Oficiálním důvodem pro mé odvolání z výuky ekonomie na národohospodářské fakultě bylo to, že jsem odmítl dodržovat takzvané standardy výuky ekonomie. Prohlásil jsem, že z nich vycházím pouze rámcově, ale že je nemohu dodržovat doslovně. Mám vlastní koncepci výuky a nemohu se řídit tak podrobnými instrukcemi, jaké uvedené standardy představují.

Jedná se tedy o omezování svobody akademické výuky?

Požadavek pana děkana na dodržování standardů chápu jako snahu o omezování mé

akademické svobody ve výuce, kterou mi zaručuje vysokoškolský zákon. Pokud jde o zmíněné standardy, byly původně vypracovány jako jakýsi grant vysokoškolských učitelů. Měly, a já se domnívám, že dosud mají, pouze charakter doporučení a dost dobře nechápu, proč pan děkan považuje toto doporučení najednou za závazné.

Může být důvodem proskripce i vaše liberální orientace?

Jsem sice přesvědčením liberál, to ale neznamená, že své názory někomu vnucuji jako jediné správné. Vždycky vysvětluji, že se jedná o názory mé nebo nějaké skupiny ekonomů, a že vedle těchto názorů existují i jiné. Myslím, že v tomto smyslu nejsem nijak netolerantní ani jednostranně zaměřen. Nedokážu ovšem říci, zda mé liberální přesvědčení nějak ovlivnilo ono rozhodnutí děkana o mém odvolání z výuky.

Přesto se hovoří o tom, že dnešní VŠE preferuje spíše než keynnesiánskou ekonomickou teorii teorii liberální.

Netroufl bych si říci, zda vysoká škola či fakulta se ubírá tímto směrem. Ale některé standardy makroekonomie jsou vybudovány na zastaralých principech, které již byly překonány. Nejde tedy o spor o konkrétní ekonomickou školu, ale o spor o úroveň poznatků. I to je jedna z překážek, pro něž nemohu výukové standardy akceptovat.

Spor se vede i o vaší učebnici ekonomie. V čem je jeho podstata?

Má kniha ekonomie získala doložku, že se jedná o knihu ekonomie doporučenou pro Vysokoškolskou výuku. Přesto ji katedra mikroekonomie odmítla zařadit do základní literatury, což považuji za nefér jednání. Katedra sice preferuje vlastní skripta, ale nerozumím tomu, proč by se měla omezovat konkurence. Jsem přesvědčen, že studenti mají právo si vybrat mezi učebními pomůckami tu, která jí nejvíce vyhovuje a z níž se jim bude nejlépe učit. Nechci komentovat, do jaké míry se mohlo na přístupu k mé učebnici projevit to, že konkurenční učebnice paní docentky Macákové vyšla v soukromém nakladatelství, jež donedávna vlastnila.

Myslíte si, že vysokoškolská výuka ekonomie spočívá spíše v naučení se suché materii, anebo v živém předmětu, který reaguje i na vnější souvislosti a podněty?

Je věcí každého učitele, jak tento předmět pojme. Osobně však dávám přednost tomu, aby především v úvodních bakalářských kurzech nebyla ekonomie vyučována jako souhrn definic, křivek a abstraktních modelů odtržených od reality. Snažím se svůj výklad a své knížky prokládat případovými studiemi a příklady. Tím se snažím přibližovat ekonomickou teorii, která je složitá, studentům. Tak, aby pro ně ekonomie nebyla jenom suchá věda, ale aby je zajímala, a dokázali si ji spojit se svým životem.

Článek převzat z Profitu (http://www.profit.cz) číslo 42/2002, vyšlo 14. 10. 2002.

Mohlo by tě zajímat: