Rozdělení kolejí na JM
NázoryV poslední době sílí hysterie týkající se případného rozdělení kolejí na Jižním městě. Dokonce i tak vlivné médium, jako je Neviditelný pes tomuto ožehavému tématu věnuje dokonce možná až příliš mnoho prostoru. Píší se petice, ve vzduchu létají emoce. Jelikož věřím tomu, že se mnozí ekonomové na těchto peticích svým podpisem zvěčnili, chtěl bych Vás v následujících řádcích mimo jiné upozornit, pod co jste se vlastně podepsali.
V poslední době sílí hysterie týkající se případného rozdělení kolejí na Jižním městě. Dokonce i tak vlivné médium, jako je Neviditelný pes tomuto ožehavému tématu věnuje dokonce možná až příliš mnoho prostoru. Píší se petice, ve vzduchu létají emoce. Jelikož věřím tomu, že se mnozí ekonomové na těchto peticích svým podpisem zvěčnili, chtěl bych Vás v následujících řádcích mimo jiné upozornit, pod co jste se, milí kolegové a kolegyně, vlastně podepsali.
Koleje na JM má jak známo zatím ve správě VŠCHT. Ta má asi tak dvakrát více míst, než studentů, a tak se každý rok nějaká část těchto ubytovacích kapacit přidělí ostatním školám. Žádná z nich, tedy ani VŠE ani UK ani ČVUT, ani žádná jiná škola, jejíž studenti na JM bydlí, nemůže odpovídající kapacity po VŠCHT požadovat. Ta se může (pokud to přeženu) klidně rozhodnout udělat z poloviny areálu hotel a z druhé poloviny supermarket a nikdo jí v tom nemůže zabránit. Kdyby z nějakých, zatím blíže nedefinovatelných, důvodů došlo ke ztrátě celé kapacity na JM, nemůže proti tomu za současného stavu VŠE dělat vůbec nic.
Dalším argumentem pro rozdělení je současný stav, jaký na JM panuje. Narozdíl od Jarova, kde se soustředěným úsilím, nekonečnou kritikou a neustálými kontrolami ze strany školy podařilo udělat pořádek, na JM si celkem nerušeně vládne klan Ing. Rudolfa, který se všem pokusům o zcela oprávněnou kritiku pouze pustě vysmívá a případně ještě navíc perzekvuje její původce. Vím o čem mluvím, já osobně kvůli podobnému článku, jako je tento, nesmím od loňska na JM bydlet. Prohlašuji zde s plným vědomím, že na JM korupce existuje a to jak známostní, tak finanční. Rektorát, který může s podobnými nekalostmi zamést na Jarově (a taky to udělal), nesmí nic z toho na JM. Proč ? Protože jsou ty koleje pod, v současné době tolik opěvovanou, správou VŠCHT. Proto se kolejní rada na koleji Otava volí, až když její dosavadní členové dostudují, proto dostanou každoročně někteří ekonomové kolej mimo pořadník.
Dalším argumentem petičníků je, že se zvýší náklady a tudíž kolejné pro studenty. Pravdou je, že nebyla do dnešního dne zveřejněna seriózní analýza, která by podobnou hypotézu potvrzovala. Jediná „fakta“ jsou v tomto případě pojmy a dojmy petičníků. Navíc by podle mého názoru neměl být problém potřebnou údržbu zajistit s VŠCHT třeba smluvně.
Současná situace na JM je velmi příznivá pro VŠE, která by se prostřednictvím svých institucí měla bez ohledu na zmanipulované petice a křik lidí, kterým současné bezvládí na kolejích JM obývaných ekonomy maximálně vyhovuje, snažit získat pod svou správu nejméně dvě z těch pěti kolejí. Zřejmě by to měla být Otava, která je ekonomy obývána z více než 90 %, a Blanice, ze které z důvodu dokončení rekonstrukce bývalé STBárny, Masarykovy koleje v Dejvicích, odejdou studenti ČVUT. M.j. by se tím také pro příští rok velmi uspokojivě vyřešil problém Rooseveltka.
Kolegové a kolegyně, doporučuji si podpis pod onu (a případně jakoukoliv další podobnou) petici důkladně promyslet. Jejím odmítnutím zvětšujete šanci všem kolegům na přidělení koleje. Jejím podpisem nahráváte silám, které si nepřejí nic jiného, než aby byl současný status quo na JM zachován, což jim přinese i nadále se netenčící zdroj příjmů.