Studenti nejsou ve škole již více než rok. Co se za tu dobu změnilo?

13. 4. 2021 | | Zprávy ze školy Vstup Italská budova turnikety zabezpečení (3)

Proti stále neustupující pandemii koronaviru společně bojujeme již celý rok, během kterého jsme jako studenti neměli mnoho příležitostí se na půdě Vysoké školy ekonomické (VŠE) potkat. Nicméně budovy školy ani školní koleje nezůstávají prázdné a v současnosti procházejí řadou očekávaných i překvapivých změn, stejně jako si změnami procházíme my studenti. Několik úprav bylo již dokončeno, několik dalších zahájeno a co je hlavní, plánuje se dál.  Zaměstnanci školy se tak intenzivně snaží vylepšit a zpříjemnit školní prostory, aby byl již dlouho očekávaný návrat do školy pro studenty i pedagogy ještě příjemnější.

I přes různá pandemická omezení však školu čas od času někteří studenti navštíví, ať už za účelem konání prezenční zkoušky, či z důvodu prodloužení karty ISIC. Tito jedinci měli možnost si povšimnout zcela nových turniketů před vchodem do Italské budovy, jejichž hlavním účelem je kontrola a zabezpečení vstupu do budovy školy a zároveň posílení ochrany osob a majetku. Celkové náklady akce byly vyčísleny na 7 milionů korun.

Co se týká menších úprav, ani o ty není nouze. V rámci projektu „VŠE bez plastů“ byla během prázdnin ve všech patrech Rajské budovy nainstalována nová pítka, která zajisté uvítají studenti i zaměstnanci. Celý komplet úpravy vody obsahuje uhlíkové filtry, lampy UV, nerezový zásobník pitné vody s chlazením a automatická čerpadla. Chlazenou a filtrovanou vodu si studenti i zaměstnanci budou moci napustit do menší skleněné láhve, kterou bude možno zakoupit v prodejně knih ve Staré budově.

V areálu Žižkov byly dále nainstalovány dotykové informační panely, které mají pomoci studentům s orientací v prostorech školy.

Škola si velké ambice klade také do budoucna. Již na začátku února prezentoval architekt Hofman projekt modernizace prostoru jídelen pro stravování studentů. Pakliže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) projekt, včetně dotace na něj, schválí, můžeme se na zmodernizované prostory těšit možná již v září letošního roku, tedy ještě před zahájením následujícího zimního semestru. Celkové náklady této přestavby jsou dle přehledu investic VŠE odhadovány na 17 milionů korun.

Mezi plány školy patří také nadstavba Likešovy auly. V případě pozitivního vývoje a schválení dotace MŠMT by se mohlo začít stavět v létě 2023. Náklady na tuto výstavbu by měly podle přehledu plánovaných investic dosáhnout hodnoty 210 milionů korun. Jedná se tedy o jeden z významnějších plánů, na jehož realizaci si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

Podchodem ke škole? Již brzy…

O podchodu vedoucím z hlavního nádraží k budově ekonomky se mluví roky. V květnu 2020 byla zahájena stavba prodloužení severního podchodu z pražského Hlavního nádraží na Vinohrady a Žižkov. Hlavním podnětem stavby se stal výsledek ankety studentské iniciativy „Legálně na nádraží,“ podle které v den pozorování přešlo přes koleje směrem na Žižkov od rána do třetí hodiny odpolední přibližně 1124 osob, z nichž většina byla studenty VŠE. Jelikož zde k přecházení kolejí dochází navzdory zákazu, prodloužení podchodu by mělo přispět ke zvýšení bezpečnosti a ochraně proti možnému střetu chodců s vlaky. Zároveň dojde k podstatnému zkrácení docházkové vzdálenosti z Hlavního nádraží na Vinohrady a Žižkov.

Souběžně s výstavbou podchodu došlo k vybudování nových výtahů vedoucích ze sedmého nástupiště Hlavního nádraží pod kolejištěm směrem na Žižkov. První výtah, ke kterému se jde severním podchodem, vás doveze z nádražní haly do podzemní chodby, kterou se dostanete k výtahu druhému a ten vás již vyveze na povrch. Dál už je to po provizorním pěším koridoru jen kousek směrem k náměstí Winstona Churchilla. Celou stavbu zajistí sdružení firem Metroslav a Hochtief za necelých 220 milionů korun.

Změny probíhají i na kolejích

V přehledu plánovaných investičních akcí školy můžeme najít mnoho změn týkajících se kolejí. Thalerovu, Eislerovu i Palachovu kolej na Jarově čekají rozsáhlé zásahy, v rámci kterých dojde na všech zmíněných kolejích ke kompletní rekonstrukci elektrorozvodů, k výměně AP stanic za účelem zkvalitnění internetového připojení a k rekonstrukci koupelen a centrální vzduchotechniky. V menším měřítku proběhne i rekonstrukce ostatních částí buněk, dodání nového nábytku či zateplení.

Největších zásahů se v rámci rekonstrukce dočká Eislerova kolej, kde se bude rekonstruovat také venkovní část. Zde je naplánované zateplení budovy a výměna oken. Dojte také k výměně osvětlení v podobě instalace LED světel s pohybovými čidly. Thalerovu kolej čeká kromě výše zmíněných, pro všechny koleje totožných úprav také přestavba pokojů a kuchyněk, včetně výměny nábytku. Nejmenší zásah poté čeká Palachovu kolej, kde je naplánovaná instalace LED světel a rekonstrukce páteřního rozvodu teplé vody. V blocích A a B bude také vyměněn nábytek.

První část této velké rekonstrukce kolejí na Jarově již hotová. Jsou dokončeny úpravy prvního bloku (88 buněk, 176 dvoulůžkových pokojů) na Thalerově koleji a bloku B na Palachově koleji (70 pokojů).  Na školním Facebooku bylo zveřejněno několik snímků před a po rekonstrukci, kdy rozdíl je více než zřetelný. Všechny další úpravy kolejí budou probíhat postupně až do roku 2022 a celkový rozpočet je stanoven na víc než 256 milionů korun. Zkvalitnění bydlení se ovšem promítne taky v ceně kolejného. Ku příkladu na Thalerově koleji zaplatí studenti za ubytování v zrekonstruovaném dvoulůžkovém pokoji na buňce pro čtyři osoby nově 158 korun za noc oproti dosavadní sumě 113 korun.

Rekonstrukce kolejí: před a po

Foto: redakce iList, Vysoká škola ekonomická

Mohlo by tě zajímat: