Tip na předmět: Maloobchodní války ve vás probudí zlého kapitalistu

15. 1. 2015 | | Prvácké číslo

Aspoň na chvíli si odpočiňte od vzorečků, definic a donekonečna se
opakujících akademických pouček. Až vypukne maloobchodní válka, budou
vám k ničemu. Připravte si radši ostré lokty a kupecké počty a dožeňte
své konkurenty k zoufalství.

Komenský se musí samou radostí snad obracet v hrobě.
I na ekonomce se objevují předměty, které naplňují jeho myšlenku o
„škole hrou.“ Kurz Maloobchodní války proti sobě staví týmy výrobců
a maloobchodníků. Výrobci se snaží levně nabídnout produkt, který
maloobchodníky donutí objednávat čím dál víc a zapomenout na další
výrobní firmy. Maloobchodníci chtějí přilákat do svých obchodů
zákazníky. Nevděčné a rozmazlené lidičky, které řídí speciální
simulační program. Chybí jejich oblíbená potravina ve vaší prodejně?
Půjdou ke konkurenci a už se možná nikdy nevrátí. Ušetřili jste pár
centů na obalu? Možná si nevšimnou a ušetříte velké
peníze. Možná.

Business as usual

Výrobní i prodejní kapacity jsou šíleně omezené a
každé procento i desetina dolaru rozhodují o vítězích a poražených.
Navíc velmi brzo zjistíte, že vaši sympatičtí kamarádi z konkurenčních
týmů se během obchodních vyjednávání mění v nelítostné
kapitalistické žraloky, kteří po vás s úsměvem požadují nehorázné
množstevní slevy a navíc vyzvídají taktiku konkurentů. Nedejte jim
žádnou slevu zadarmo. Při tvrdých vyjednávání doslova platí – „It
is only business. Nothing personal.“ A platí to doslova, protože celý kurz
probíhá v angličtině. Není to samoúčelné, předmět si zapisují taky
erasmáci a v každém týmu je minimálně jeden, takže mluvit česky je
nejen proti pravidlům, ale taky mezinárodně neslušné.

Cenit zuby na konkurenty ale nestačí. Musíte vymyslet
vyjednávací strategii a nabídnout zajímavé produkty. Pomáhá i reklama,
ale stejně jako v reálu vám z předraženého šmejdu prodejní hvězdu
neudělá. Klíčem k rozhodnutí mají být desítky stránek tabulek, které
simulační program po každém kole vygeneruje. Počítejte s tím, že
minimálně první týdny vám budou připadat jako náhodná změť čísel.
Nepomůže ani e-learning, který se spíš chvástá tím, jak skvěle jsou
spotřebitelé nasimulovaní, než aby poradil, jak se prokousat tabulkou.
Zhruba ve třetině semestru pochopíte, kde hledat důležité informace a
vaše rozhodnutí začnou být míň náhodná. Semestr je ale docela krátký,
vlastně skončí ve chvíli, kdy se vyjednávání rozjedou naplno. Je ale
možné, že v letním semestru se podaří odehrát víc kol na úkor trochu
únavné prezentace výsledků. Maloobchodní války totiž od jiných
předmětů odlišuje taky parádní přístup vyučujícího.

We want you. And your feedback

Přemysl Průša je spíš „facilitátor“ než typický
vyučující. Dává rady ohledně pravidel, ale nechává každého, aby si
metodou pokusu a omylu našel ideální taktiku. Poslouchá zpětnou vazbu
v průběhu hraní i na konci semestru, kdy každý tým v prezentaci shrnuje
svoji obchodní strategii a dojmy z předmětu. Takhle nějak si představuji
typicky „americký“ předmět. Palec nahoru. Tipy na předmět končívají
obvykle větou „předmět XYZ doporučuji každému, kdo….“
U Maloobchodních válek si druhou větu můžete klidně odmyslet. Prostě si
ho zapište, než vás někdo předběhne.

Čtěte také:

Mohlo by tě zajímat: