Novinka ve výběrovém řízení ke studiu v zahraničí

Novinka ve výběrovém řízení ke studiu v zahraničí

Mezi základní priority internacionalizace VŠE patří internacionalizace vzdělávání, spojená s úsilím o zvyšování počtu studentů VŠE studujících na zahraničních vysokých školách. Ráda bych v tomto příspěvku zmínila novinku, spojenou s vysíláním studentů VŠE ke studiu do zahraničí.

Mezi základní priority internacionalizace VŠE patří internacionalizace vzdělávání, spojená s úsilím o zvyšování počtu studentů VŠE studujících na zahraničních vysokých školách. Ráda bych v tomto příspěvku zmínila novinku, spojenou s vysíláním studentů VŠE ke studiu do zahraničí…

Počet studentů, které vysíláme na partnerské zahraniční vysoké školy se zvyšuje z pěti v roce 1993 až na 172 studentů v roce 2001 (tato čísla se týkají jen studentů prvních dvou stupňů studia, tj. nezahrnují studenty doktorského studia). Pokud se podíváme na právě probíhající akademický rok 2001/2002, v něm vysíláme do zahraničí 202 studentů. V roce 2001 jsme uzavřeli dohody o studiu našich studentů na University of Calgary (Kanada), University of Otago (Nový Zéland), Pontificia Universidad Católica de Chile, Escuela de Administración (Chile), Jönkoping University, International Business School (Švédsko) a Budapest University of Economic Sciences and Public Administration (Maďarsko). Na rozdíl od řady jiných vysokých škol v ČR je zájem našich studentů o studium v zahraničí značný a přes rostoucí nabídku zahraničních studijních pobytů nelze v současnosti poptávku všech studentů uspokojit. V takové situaci musíme uskutečňovat výběrová řízení.

V minulosti se osvědčilo dvoukolové výběrové řízení. První kolo představovalo bodové ohodnocení čtyř kriterií: studijních výsledků (váha v celkovém hodnocení 50 %), úrovně znalosti jazyka (20 %), účasti na výuce odborného předmětu v cizím jazyce na VŠE (váha 20 %) a účasti v tzv. „buddy systému“ (váha 10 %). Podrobněji o prvním kole výběrového řízení viz nb.vse.cz/ozs/vyber.html. Pro každou školu bylo na základě získaných bodů stanoveno pořadí studentů, kteří se na ni hlásili. Do druhého kola – ústního pohovoru – postoupili uchazeči na základě klíče tři uchazeči na jedno místo nabízené na dané zahraniční škole. Při ústním pohovoru uchazeč prezentoval své představy o zahraničním studijním pobytu v příslušném jazyce a odpovídal na dotazy členů komise. Ta byla čtyř- až pětičlenná a tvořili ji zpravidla proděkan pro zahraniční vztahy, proděkan pro pedagogiku, pedagog z příslušné jazykové katedry a pracovnice Oddělení zahraničních styků (OZS), popřípadě učitel VŠE vyučující v cizím jazyce. Výsledkem práce komise bylo doporučené pořadí uchazečů, zohledňující bodové ohodnocení prvního kola a ústní pohovor. Doporučená pořadí byla projednána grémiem proděkanů pro zahraniční vztahy všech fakult s přihlédnutím k dohodnutým počtům míst na jednotlivých zahraničních školách. Uchazeči byli co nejdříve informování o výsledku výběrového řízení na nástěnce a na webových stránkách OZS.

V loňském roce se ukázalo, že při zvyšujícím se počtu nabídek studia v zahraničí, a tedy rostoucím počtu uchazečů, již z kapacitních důvodů nebude možné pokračovat ve stávající podobě druhého kola výběrového řízení. Jen pro představu: ústního pohovoru pro akademický rok 2001/2002 se v březnu 2001 účastnilo 279 studentů, z nichž se většina hlásila na dvě školy a účastnila se proto dvou pohovorů. Pracovalo 21 komisí, což představovalo přibližně 336 hodin zapojení všech výše uvedených proděkanů, pedagogů a pracovnic OZS. Při vědomí skutečnosti, že osobní kontakt s uchazečem je nenahraditelný, ale současně čas pracovníků školy je vzácným ekonomických statkem, se grémium proděkanů začalo zabývat alternativami druhého kola výběrového řízení.

Po jednání se zástupkyní vedoucího Katedry psychologie a sociologie řízení (KPSŘ) jsme se rozhodli pro psychologický test, který by umožnil zjistit psychologicko-osobnostní charakteristiky studentů a jejich větší či menší schopnost studovat v zahraničí. Předpoklady, důležité pro studium v zahraničí, které by test pomohl u uchazečů zjistit, byly identifikovány na brainstormingu, kterého se na podzim 2001 účastnilo 17 studentů VŠE, kteří již v minulosti byli školou ke studiu v zahraničí vysláni. Následovala náročná práce skupiny učitelů KPSŘ VŠE, která vyústila v představu o struktuře testu. Ten byl měl zjišťovat intelektuální, osobnostní, znalostní a komunikační dispozice studenta.

V průběhu přípravy testů bylo s vedoucími kateder jazyků na VŠE jednáno o míře prověřování jazykových znalostí ve druhém kole výběrového řízení. Bylo dohodnuto, že úroveň jazykových znalostí nebude prověřována u studentů, kteří prokáží v prvním kole jazykové znalosti prověřené bakalářskou zkouškou VŠE s hodnocením „výborně“ nebo „velmi dobře“ nebo některou z uznávaných zkoušek, jejichž seznam lze nalézt na nb.vse.cz/ozs/vyber.html.

Začátkem února 2002 představila doc. Eva Bedrnová z KPSŘ na rozšířeném jednání proděkanů pro zahraniční vztahy, kterého se účastnili zástupci studentů z Akademického senátu VŠE a kateder jazyků VŠE, projekt testování osobnostních předpokladů ke studiu v zahraničí. Bylo dohodnuto, že tento test bude použit již pro výběrové řízení ke studiu v zahraničí v akademickém roce 2002/03. Test bude obsahovat přibližně 300 otázek, které budou zaměřeny na posuzování intelektu studenta, jeho osobnostních a komunikačních dispozic a odolnosti vůči zátěži. Současně bude test obsahovat otázky znalostní zaměřené na všeobecné informace, informace o České republice a o Vysoké škole ekonomické. Váha prvního i druhého kola výběrového řízení bude stejná.

Výsledky obou kol se sečtou a bude stanoveno pořadí pro každou zahraniční školu, které projedná grémium proděkanů pro zahraniční vztahy. Výsledky budou co nejdříve sděleny studentům prostřednictvím internetových stránek a nástěnky OZS.

Druhé kolo výběrového řízení v nové podobě proběhne v pátek 22. března od 10.00 do 13.00 hod. v Nové aule VŠE. Ve výjimečných případech uvažujeme o druhém termínu testu, který připadá v úvahu velmi brzy po uvedeném datu, pravděpodobně o víkendu, neboť jsme dohodami s partnerskými školami vázáni sdělit počátkem dubna jména vybraných studentů.

V období mezi 22. únorem a 22. březnem proběhnou ústní přezkoušení z cizích jazyků u těch uchazečů, kteří neprokáží požadovanou úroveň znalosti cizího jazyka (viz výše), a to na příslušných katedrách cizích jazyků. Za tento typ přezkoušení nebude student bodově zvýhodněn.

Věřím, že studenti pochopí důvody, vedoucí k nahrazení osobního pohovoru psychologickým testem, ocení jeho přednosti a budou k administrátorům nově pojatého druhého kola výběrového řízení tolerantní. Všichni, kteří se zahraničními vztahy na úrovni školy nebo fakult zabýváme, máme zájem na tom, aby počet studentů vysílaných ke studiu v zahraničí rostl, aby školu reprezentovali výborní studenti a aby jejich výběr byl co nejobjektivnější.

Přeji všem, kteří se přihlásili na semestrální studium v zahraničí, hodně štěstí.

doc. Ing. Bronislava Hořejší, CSc.
prorektorka pro zahraniční vztahy

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...