Letošní TEDxYouth@Prague: V dnešní době je cool mít nabitý diář, nestíhat a být busy

29. 10. 2018 | | Studentský život TedX

Jak být v dnešní uspěchané době v klidu, když je “cool” mít plný diář, nestíhat a být busy? Má s tím smrt, šílenství, dech, smích, fake news nebo život na hraně nějakou souvislost? V klidu. Tak se jmenovala sobotní akce pořádaná v rámci TEDxYouth@Prague. Tipy na to, jak být v klidu, posluchačům předalo celkem osm řečníků.

Konference, jež se konala v Praze, je neziskovou iniciativou na sdílení podnětných nápadů a příběhů pro mladé publikum. Jde o specifický konferenční formát, na kterém vystoupení řečníka trvá přibližně 15 minut. Snaží se vyhnout obecným poučkám a klasickému přednáškovému stylu i tónu.

První účinkující byla Veronika Jelínková, která se podělila o ověřené metody, jak v dnešní době „zaručeně  zešílet“. K jejím hlavním tipům patří: málo spánku, jíst jako popelnice (dle jejích slov) a nakládat si toho na sebe více, než je zdrávo. Jako prevenci doporučuje šest technik: vnitřní klid, čumění, otužování, “jsi ok“, život je hra a vděčnost. Více se o nich dočtete v její knížce Hoř pomalu.

Mnoho našich diplomek a seminárek končí v koši, nebo zamčené někde v univerzitním archivu. To se ale rozhodly změnit Kateřina Pražáková a Anna Kutíková. Katka, studentka designu na ČVUT, se snažila vymyslet téma své diplomky, ale vůbec jí to nešlo. Mimo jiné i proto, že byla hodně vystresovaná. Pak ale dostala nápad a spojila stres, který ji trápil, s tématem své diplomové práce. Spolu s Aničkou vymyslely a vyrobily speciální dýchátko ”Breathing friend”, které vám pomůže ve stresových situacích správně dýchat.

Zkušenost se smrtí ve vás najde vnitřní sílu

Víte, že díky smrti můžete být v klidu, i když jste naživu? Vyprávěl nám o tom Jiří Hanek, který se v současné době živí psaním úmrtních listů. Když vám umírá člen rodiny nebo někdo blízký, je to náročné období. Může to mít ale i svá pozitiva. Jirka odešel z práce, aby se mohl starat o jeho umírající maminku. Bylo to velice těžké období, které ho ale obohatilo. Našel totiž důvěru v intuici, stal se pokornějším a zjistil, že má v sobě člověk opravdu obrovskou vnitřní sílu.

,,Žila jsem na hraně,” zahájila svoje vystoupení Mirka Škubalová, která dříve závodně lyžovala. Někdy  dokonce až rychlostí 115 kilometrů v hodině. Před každým závodem si vždy vyrobila nějaký talisman. Jednu sezónu to byla oblíbení podprsenka, jindy zase mince, která ale v lyžácích moc pohodlná nebyla. Mirka kdysi žila na hraně a teď to učí své klienty. Pomáhá jim opouštět jejich komfortní zónu. Protože to je přesně ta chvíle, kdy rosteme a díky bytí v nekomfortní zóně dokážeme lépe zvládat stresové situace.

Největší strach je z veřejného vystupování

Jógou se dá docílit klidu. A co pak teprve jógou smíchu. Zasmát se můžeme vždy a všemu. Výrok přednášejícího proto zněl: ,,Každý z nás má nic. Tak si ho pěkně vyndejte z kapsy a zasmějte se mu.”

,,V následujících letech se bude země zpomalovat. Můžou za to uprchlíci.” Naštěstí to je jen další z fake news. Jak je odhalovat, a být v klidu, nám vysvětlil Vojtěch Bruk ze zvolsi.info .

Mistr České republiky ve slam poetry, Jiří Charvát, nás na závěr rozesmál a předal jeho pět uvědomění, které vedou ke zklidnění. Jedno z nich byl fakt, že všichni jednou umřeme. ,,Výzkum v USA dokonce ukázal, že se lidé bojí více veřejného vystupování než smrti.“

Zdá se ti to ještě málo? V rámci doprovodného programu jsme si ještě mohli vyrobit antistresový balonek, pořídit si památku ve fotokoutku, zbořit zeď strachu, naučit se jíst v klidu, vychutnat si Dobrokávu  a na závěr i koncert.  

Záznamy z konference lze nalézt na webuYouTube či Facebooku.

Tip na cvičení: Během přestávky učila Veronika Jelínková posluchače “vědomému jezení”. Návod je jednoduchý. Nejdříve zavřete oči a soustřeďte se na svůj dech a své tělo. Pak si vezměte do ruky třeba pomeranč. Potěžkejte ho a zjistěte, jakou má strukturu. Přičichněte si. Zamyslete se, jak dlouho asi rostl a kolik ho to stálo energie. Pomalu ho loupejte, zkoumejte jeho strukturu, přivoňte si. Jezte pomalu, pořádně žvýkejte a třeba zjistíte, že najednou chutná jinak.

Mohlo by vás zajímat: