Abeceda studijních plánů a programů

Abeceda studijních plánů a programů

Při nástupu do studia a hned při vytváření rozvrhu je třeba rozmyslet si počet kreditů, předměty na začínající i následující semestry a třeba i nějaké základní pořadí zkoušek. Každá fakulta vydává materiály, které popisují jednotlivé obory a specializace, a hlavně požadavky na jejich úspěšné absolvování. Informace samozřejmě najdete i stránkách školy. Je proto nutné vědět, v jakém studijním plánu studujete, protože podmínky studia se v různých plánech liší.

Při nástupu do studia a hned při vytváření rozvrhu je třeba rozmyslet si počet kreditů, předměty na začínající i následující semestry a třeba i nějaké základní pořadí zkoušek. Každá fakulta vydává materiály, které popisují jednotlivé obory a specializace, a hlavně požadavky na jejich úspěšné absolvování. Informace samozřejmě najdete i stránkách školy. Je proto nutné vědět, v jakém studijním plánu studujete, protože podmínky studia se v různých plánech liší.

Studijní plány jsou v současnosti čtyři: Do plánu B již škola studenty nepřijímá. Na některých fakultách stále přežívá pětileté magisterské studium, které odpovídá plánu C. Plán D je kombinace bakalářského a navazujícího magisterského studia. Od letošního roku také Fakulta podnikohospodářská, národohospodářská a managmentu v Jindřichově Hradci nabíhají na systém tzv. evropských kreditů (ECTS), tedy studijní plán E.

Nejlepší způsob, jak s jistotou určíte svůj plán, je přihlásit se na server isis.vse.cz (do nedávna ještě pes.vse.cz), kde každý najde evidenci o tom, co a jak studuje.

Plány C a D

Každý student musí složit příslušné množství zápočtů a zkoušek (včetně bakalářských, resp. souborných) a získat dané množství kreditů. Aby se student stal inženýrem ekonomie, musí k tomu složit čtyři státní zkoušky – dvě z hlavní specializace a po jedné z vedlejší specializace a ekonomie – a napsat a obhájit diplomovou práci. Studenti bakalářského programu (plán D) na diplomku trénují již dříve, protože musí navíc napsat bakalářskou práci.

Každá zkouška je klasifikována stupnicí:

Výborně – 1
Velmi dobře – 2
Dobře – 3
Nevyhověl – 4

Pokud student u zkoušky neuspěje, nebo nesloží zápočet, nezbývá mu než si předmět v dalším semestru zapsat znovu. Pokud šlo o běžnou zkoušku, ztratil odpovídající počet kreditů a bude muset čerpat z rezervních poukázek.

Pokud šlo o bakalářskou zkoušku, musí si ji zapsat znovu. Známka „nevyhověl“ se mu však již započítává do studijního průměru.

Každý předmět se označuje tzv. identem: dvě nebo tři písmena označující fakultu a trojmístná číselná kombinace. Např. MIE403, podle katedry mikroekonomie, SE_201 podle katedry světové ekonomiky, atd.

Plán E

Těch, kteří nastoupili do nového systému ECTS, se již bakalářské (souborné) zkoušky netýkají. Místo zápočtem budou všechny jejich celoškolsky povinné předměty ukončeny rovnou zkouškou. Klasifikační stupnice zkoušky jsou:

A – výborně
B – velmi dobře
C – dobře
D – uspokojivě
E – dostatečně
Fx – nedostatečně (s možností opakování)
F – nevyhověl.

Stupeň Fx znamená, že vyučující dává studentovi příležitost dostavit se (ještě v daném zkouškovém období) na další termín zkoušky a pokusit se znovu.

Státní bakalářská závěrečná zkouška zůstává. V navazujícím magisterském studijním programu zůstává jenom jedna státní zkouška z oboru a jedna státní zkouška z vedlejší specializace. O státní zkoušce z ekonomie se zatím jedná.

V ECTS se mění ident předmětu: název předmětu začíná číslicí fakulty, následovat bude jedno či dvoupísmenná zkratka katedry a třímístný číselný kód (např. 3MI402).

Konkrétnější informace lze najít na stránkách fakult, které ECTS od příštího roku zavádějí.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...