Díky modrým brýlím vidíme jen to, co chceme

bez PC

Pamatujete si, kdy jste si naposled mysleli, že je někdo ve vašem okolí dokonalý a bez chybičky? Pravděpodobně by o vás v té době ostatní řekli, že máte na očích růžové brýle.

Vnímáte zkresleně a díky emocím nejste schopni odlišit objektivní realitu od subjektivních pocitů. Zdá se to přirozené.

Je možné ovšem, že podobně brýle nám denně nasazuje nejoblíbenější sociální síť na světě, kterou používá přes jedna a půl miliardy lidí na světě. Facebook se v poslední době, kromě neustále rostoucích příjmů, skloňuje v souvislosti s pojmem zkreslené reality.

Jak vlastně tyhle modré brýle fungují? V minulosti se klasický uživatel této sociální sítě těšil na každodenní příliv novinek od svých přátel, oblíbených stránek nebo skupin.

Dnešní realita vypadá v praxi dost odlišně. Lidé, kteří stojí za programováním algoritmů určených pro Facebook přišli na to, jak nám z něj udělat ještě větší závislost, ještě větší důvod k opakovaným návštěvám, ještě větší možnost, jak vydělat z umístěné reklamy.

Základní myšlenka je velmi jednoduchá. Dozvědět se co nejvíce o samotném uživateli tak, abychom mu mohli co nejvíce přizpůsobit obsah na hlavní stránce příspěvků. Nejenže tak lze zjistit, odkud jste, kdo jsou vaši přátelé či jaké seriály rádi sledujete, ale pomocí algoritmů je možné také pozorovat, jak dlouho strávíte prohlížením jednotlivých fotografií či videí. Ti přátelé, na jejichž fotky či videa obětujeme nejvíce času, se pak se svými příspěvky objevují častěji na naší úvodní stránce.

Pro ty, co mají rádi věci jednoduše shrnuté – Facebook nám ukazuje to, co chceme vidět, na rozdíl od toho, jaké věci ve skutečnosti jsou. Líbivá realita je totiž výbornou strategií, jak z uživatelů udělat lidi závislé na sociální síti – a tak se 58 procent uživatelů na tuto sociální síť vrací více než jednou denně.

Odborné vyjádření

Psychologové a odborníci nelenili a za krátkou chvíli po uveřejnění podobných statistik se na světlo světa dostalo několik definic této „nové“ reality. Setkáváme se tak s „komnatou ozvěn“ (Bakshy, Science 2015) nebo „konfirmačním zkreslením“ (Del Vicario, PNAS 2016).

Je více než jasné, že necháváme-li se obklopovat pouze věcmi, které nás těší, zajímají a v podstatě jen reflektují naši vlastní osobnost, kterou na Facebooku vykreslíme, přestaneme se těšit na realitu skutečnou, která nabízí také každodenní negativní zážitky. Což je dost frustrující, protože taková srážka s blbcem by mohla mít do budoucna ještě více devastující účinky, než má nyní.

Řešení problému? Jednoduché. Poslechnout rady babiček a maminek, vypnout počítače, wi-fi, Facebook a místo modrých brýlí nové reality si nechat raději večer v baru nasadit ty růžové od nějaké krásné slečny.

ČTĚTE TAKÉ:

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...

9f540da5-1bf8-4d65-b133-d0550ace1767

Z Love Islandu na vrchol: Influencer monitor ukázal nový trend

Ikonický influencer, symbol mladé generace, Karel Kovář alias Kovy byl sesazen z prvního místa Influencer monitoru, který pravidelně od roku 2019 vydává Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing působící na Fakultě podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE). Rok 2024 totiž ovládla devatenáctiletá Domi Alagia. V minulém roce přitom nefigurovala ani v první patnáctce....

1583752051616

Adam Vološin: Na cestu na kole z Porta do Prahy mě namotivovala moje nadřízená

Adam Vološin je studentem magisterského stupně programu Management na Fakultě podnikohospodářské. V rozhovoru nám povyprávěl nejen o své činnosti v Klubu cestovatelů VŠE nebo o práci v Procter & Gamble. Adamovou velkou vášní je také cyklistika a před několika měsíci přejel na kole trasu z Porta až do Prahy. Dozvíte se, co si na této...

Míla dobrej

Míla Vach: VŠE byla snad sedmá škola, kam jsem se hlásil, nikde mě nechtěli

Ještě stále studentský tajemník Fakulty informatiky a statistiky (FIS), dlouholetý člen spolku 4FIS i motivovaný pracant pro značku Red Bull. To vše je Míla Vach, diplomant na oboru Kognitivní informatika. Dá se říct, že pomalu není „Fisáka”, který by ho neznal a Míla si svojí veselou povahou i neutichající aktivitou vytvořil jistým způsobem kult osobnosti....