Líbí se mi způsob vysvětlování od Holmana, říká zakladatel webu Ekospace.cz

8. 3. 2016 | | Rozhovory, Studentský život 12822121_10205865306408185_1615303687_n

David Šetek je zakladatelem portálu Ekospace, na kterém studenti najdou odpovědi otázky – nejen na ty, které se týkají mikro a makroekonomie. Vystudoval Ekonomickou fakultu Jihočeské univerzity, dále je držitelem titulu MBA  a BBA. V současnosti pracuje jako vedoucí marketingového oddělení ve společnosti Bohemiasoft.

Jaký má názor na studenty a jak by se měl podle něj změnit způsob výuky, se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Nyní na vašem webu přibývají videa s matematikou, byla po nich vysoká poptávka?

Na matematiku se hodně lidí ptalo. Když jsem točil videa ohledně ekonomie, studenti se mě ptali, jestli začnu točit i matematiku. Tak jsem si řekl, že se nakonec do toho pustím.

Čím si vysvětlujete, že studenti mají takové problémy právě s matematikou?

Možná to je rychlostí výkladu, která na školách probíhá. Nebo schopnostmi vyučujících látku vysvětlit. Na matematiku ještě nemám tolik reakcí, takže zatím nedokáži přesně říci, v čem by mohl být problém. Matematická videa se snažím tvořit z pohledu studentů. Sám se ji znovu učím, probírám se učebnicemi. Když narazím na něco podstatného, co je pro mě důležité k pochopení problematiky, tak to dám do videa. Matematika je často chápána jako něco hrozného. Osobně si myslím, že je matematika skvělá a zábavná věda.

Kolik vám přijde denně zpráv s dotazy?

Studenti píšou zprávy, komentáře, ale i emaily, nelze to přesně vyčíslit. Nicméně projevuje se sezónnost typická pro zkouškové období.

Píší si studenti o rady ohledně závěrečných prací?

Ano, ale vždycky zdůrazním, že je to třeba prodiskutovat s vedoucím práce.

Jaké video má nejvíce zhlédnutí?

Video o dvousektoru. Je to v makroekonomii základ, na který vše navazuje.

Studenti potřebují vysvětlit hlavně základ

Stalo se vám někdy, že jste narazil na téma, které bylo pro vás složité z hlediska zpracování?

Setkal jsem se s tím, že se mě studenti ptali na nějaká témata, která se vyskytovala pouze v jedné knize. Ta nebyla napsána moc srozumitelně, musel jsem tomu věnovat víc času, abych pochopil podstatu.

Co vás inspirovalo při tvorbě videí?

Když jsem začínal točit videa u sebe doma, tak jsem se inspiroval Khan Academy a jejich nástroji, které používali k natáčení. Vyhledal jsem si je a začal je také využívat.

Jak vám dlouho trvá vytvořit video?

Je to hodně různorodé. Dřív jsem točil videa, která měla hodina až hodinu a půl. Nyní tvořím kratší. Odhadem potřebuji hodinu studia k tomu, abych natočil dvě či tři videa. Samozřejmě se zaměstnáním je to složitější. Mám stanovené dny, kdy se pravidelně věnuji videím.

Jací jsou dnešní studenti?

Myslím si, že to jsou lidi přemýšliví a kreativní. Potřebují vysvětlit především základ. Potom jsou schopni domýšlet další souvislosti a tvořit otázky. To je pro ně typické. Je třeba jim ukázat, že ty základy mají smysl a že je využijí i v budoucnu.

Která učebnice ekonomie je podle vás nejkvalitnější?

Problém je v tom, že každá škola učí ekonomii jinak. Bohužel neexistuje univerzální učebnice. Osobně se mi líbí způsob vysvětlování od Holmana. Ovšem i kdybych se naučil celého Holmana, u zkoušek na své škole bych asi neuspěl. Na mé škole bohužel požadovali zase látku z jiné učebnice.

Změnil byste způsob vzdělávání na vysokých školách ekonomického zaměření?

Základem je studenty kvalitně vzdělávat. Někteří vyučující mají představu, že studenti se mají přizpůsobit jim. To nedává smysl. Proč by se sto studentů mělo přizpůsobovat jednomu vyučujícímu? Chybí především komunikace mezi vyučujícími a studenty. Kdyby vyučující vyslechli základní myšlenky od studentů, tak by se podle mě situace určitě zlepšila. Jako další problém vnímám chybějící specializaci. Já studoval na školách například marketing, ale byl to jen obecný pohled. Student vyjde ze školy, má o dané oblasti obecný přehled, ale neumí s konkrétními nástroji pracovat nezná do hloubky danou problematiku. To byl i můj případ. Myslím, že to mohu dobře porovnat, protože pracuji v marketingu.

Myslíte si, že mladší vyučující dokáží podat látku současným studentům lépe a srozumitelněji? V jednom videu jste uvedl, že někteří starší vyučují podle svých pravidel řadu let , a tak studenti kteří jsou rok od roku jiní, mají problém s porozuměním.

Od některých studentů na doktorském studiu vím, že se učí z Ekospace. Řekl bych, že určitě mají na to, aby kvalitně učili a řídili se právě studenty. Taky si myslím, že pro studenty bude vyložení látky právě těmito vyučujícími srozumitelnější. Mají prostě k sobě blíž.

Proč neučíte na vysoké škole?

Na vysoké škole bych chtěl učit. Je to opět o podmínkách. Vím, že nejsem schopen učit někde, kde mi budou nařizovat způsob, jakým má výuka probíhat. Pokud to nemohu dělat podle sebe a bude mi bránit systém, tak v tom nevidím smysl. Ideální by z mého pohledu bylo, kdybych mohl učit a zároveň pracovat. V takovém případě bych mohl studentům předávat potřebné znalosti z praxe.

Přímo vy jste v Praze nestudoval. Proč vás to nelákalo?

Když jsem se rozhodoval kam jít, tak jsem extrémní zájem o ekonomii neměl. Potom jsem v ní zálibu našel, protože znalosti na sebe navazovaly a nebylo to o biflování se věcí nazpaměť. Školu jsem tady dokončil, a pak už nebyl důvod jít do Prahy.

Má vysoká škola ekonomického zaměření vůbec smysl?

Takovou otázku jsem si pokládal, když jsem začal točit videa. Podle studentů to vypadá, že lze nahradit výuku videi. Samozřejmě lidský faktor je důležitý. Studenti musí mít stále šanci se na věci někoho zeptat. Můj názor ovšem je, že by se výuka dala nahradit videi.

Studentům posílali emaily, ať se z mých videí neučí

Jak by měla vypadat kvalitní zkouška?

Myslím si, že když předmět má smysl, tak zkouška by měla být formalitou. Důležitější je proces získávání informací a vzdělávání se. Já bych ji sestavoval tak, že po každé přednášce bych dal studentům deset otázek. V závěru semestru by se konal test složený z těchto otázek a potom i ústní zkouška. Ta by měla být o tom, co studenta zaujalo, ne o nabiflovaných znalostech. Pokud by student měl o daném tématu diskutovat, tak by se ukázalo, jestli tématu rozumí nebo to má jen naučené.

Klesla kvůli vašim videím návštěvnost na přednáškách?

Podle toho, co mi studenti psali, tak na některých ano. To je také jeden z důvodů kritiky ze strany vyučujících. V jedné školy posílalo vedení z tohoto důvodu studentům emaily, ať se z mých videí neučí. V té době videa nebyla ještě tolik rozšířená, a tak to byla výborná reklama. Studenty to vedlo právě k tomu, aby se na Ekospace koukli. Zakázané ovoce chutná nejlépe.

Počet návštěvníků roste?

Každý rok se zvýší rekord v počtu zhlédnutí za den. Během zkouškového období je návštěvnost samozřejmě vyšší. Růst návštěvnosti ale také souvisí s nárůstem počtu videí.

Máte přehled o počtu videí?

V tuto chvíli jich je 980.

Co vás motivuje tvořit dál, i když nemáte chuť pracovat?

Nestalo se mi, že by se mi nechtělo. Je to koníček a součást mého života.

Měl jste nějakou stížnost od studenta?

Stížnosti jsem obdržel ohledně mého vyjadřování. Měl jsem ve zvyku říkat a stále opakovat „jo“. To vzniklo v době, kdy jsem doučoval během mých studií na vysoké škole. Studentům jsem vždycky říkal: „Jo, rozumíš tomu? Jo, je to dostatečné?“. Snažím se s tím bojovat.

Už se stalo, že vás někdo na ulici oslovil?
Asi před třemi týdny v kině se mě jeden člověk zeptal, jestli nejsem ten, který točí ta naučná videa. Jinak se mi to nestává zas tak často.

Co byste vzkázal studentům?

Najděte si předměty, který vás baví, a v nich se dál rozvíjejte. A hledejte možnosti praxe, pokud je to trochu možné.

Foto: Nikola Žítková

ČTĚTE TAKÉ:

Mohlo by tě zajímat: