Elektromobily na českých silnicích už nejsou sci-fi

přednáška

Vysoká škola ekonomická (VŠE) na své půdě hostila panelovou diskusi na téma elektromobilita, kterou pořádal Institut energetické ekonomie. Jejím hlavním tématem nebyla jen minulost a současnost elektromobilů jako alternativy k autům se spalovacími nebo dieselovými motory, ale především budoucnost tohoto oboru.

První se slova ujal Jakub Krušina ze společnosti Ernst and Young. Svou část začal historií elektromobilů. První pokusy vznikaly překvapivě již v polovině devatenáctého století. První sériově vyráběný elektromobil se dostal na trh v Anglii kolem roku 1880. S objevem nových nalezišť ropy a zdokonalení technologie startérů (u elektromobilů se jako startér používala klika, pozn. red.) se ale do popředí dostaly spalovací motory a na elektromobily se skoro zapomnělo.

Do povědomí se ale opět probojovaly v devadesátých letech, kdy se začal svět více zaměřovat na životní prostředí a na trhu se objevily první hybridní motory. „V současnosti je na celém světě kolem tří miliónů elektromobilů, avšak drtivá většina jich je koncentrovaná v deseti zemích,“ uvedl Krušina. Nejvyšší podíl je v Norsku, kde tvoří až 38 procent vozového parku. „Co se budoucnosti týká, jedním z hlavních faktorů budou aktuálně klesající ceny baterií a regulace nejen automobilového průmyslu, ale i jiných oblastí ekonomiky,“ myslí si.

Elektromobil si můžete nabít i doma

V České republice zatím nejsou elektromobily až tak rozšířené, avšak automobilky postupně pod tlakem emisních limitů Evropské unie tento trend mění. „Například Škoda plánuje do roku 2020 vyrábět deset procent svých aut s elektrickým motorem. Na tohle musíme připravit především naše dealery, kterých je v Evropě kolem čtyř a půl tisíce,“ říká Petr Füzék ze společnosti Škoda Auto. „V současnosti budujeme po celé republice síť nabíjecích stanic,“ dodává. Elektromobil si uživatelé mohou nabít i z běžné elektrické zásuvky, stejně jako mobil. Jediný rozdíl je v délce nabíjení, to může byt pro běžnou domácnost hodně nákladné. „Elektrická auta zvládají v současnosti ujet na jedno nabití 300 až 400 kilometrů a dojezdová vzdálenost se díky zdokonalování motorů a baterií každým rokem zvyšuje,“ upřesňuje Füzék.

Energie ale přestává být pouhým produktem. Zákazníci totiž nechtějí jen přísun elektřiny, ale hledají komplexnější služby. „Je to například výkonnější a bezpečná síť, aby si lidi mohli dobíjet svá auta doma. Tyhle požadavky se mohou u koncových zákazníků hodně lišit,“ vysvětluje Tomáš Chmelík z ČEZu. „Do budoucna vidíme jako nutnost vytvářet možnosti dobíjení v garážích velkých firem, parkovištích obchodních domů a dalších místech, kde auta stojí na veřejnosti delší dobu,“ uzavírá. Problém sítě by však podle Chmelíka mohl nastat při časovém rozložení nabíjení – když by se začalo příliš mnoho aut nabíjet najednou na jednom místě.

Pouhá výměna baterie není řešením

Na závěr zaznělo z publika i několik otázek, například jestli se způsob dobíjení dá řešit i jako prostá výměna baterií. „Možnost mít u sebe náhradní baterie by si vyžadovala jejich standardizaci. To by však bylo vzhledem k jejich neustálému vývoji velice obtížné, dokonce i v rámci jedné značky aut,“ odpověděl Petr Füzék ze škodovky. Smysl to podle něj dává třeba u zásilkových firem používajících hodně kusů jednoho typu auta, případně v autobusové dopravě.

Další z otázek se týkala elektromobility v kamionové dopravě. Podle Chmelíka z ČEZu je u osobních aut možné vytvořit síťovou infrastrukturu, jelikož nemají až tak velikou spotřebu. Kamiony by ale vyžadovaly několikanásobně větší množství energie. „Na dálničních odpočívadlech, kde kamiony často parkují, by museli stát doslova malé elektrárny. Tesla sice na takých projektech pracuje a vytváří různé superchargery, na běžný provoz to ale ještě není připravené,“ dodal k otázce. Jeho odpověď ještě doplnil Petr Füzék. „Teoreticky by to sice bylo možné, spíše ale s hybridními motory, ne čistě elektrickými. Záleží, jestli by to bylo pro výrobce kamionů finančně výhodné. Kamion na elektropohon totiž není levná záležitost,“ vysvětlil.

Foto: Jan Krčil

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

brooke-cagle-g1Kr4Ozfoac-unsplash

Do platnosti vstoupila novela o VŠ: Doktorandi si přilepší!

Dne 1. 3. 2025 nabyla účinnosti novela zákona o vysokých školách. Kromě několika dílčích změn přináší významnou podporu studentům doktorského studia. Zvyšuje také pokutu za neoprávněné užívání akademických titulů a zkracuje lhůtu pro odvolání na 15 dní. Doktorandi si polepší Podle novely budou mít vysoké školy povinnost zajistit, aby od 1. 9. 2025 dosahoval studijní...

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...

309274949_460680632760081_3165778759295296126_n

VŠE ví, že smích léčí: meme stránku teď spravuje rektorát

Mnozí z vás jste možná v loňském roce zachytili, že oblíbená stránka studentů na Facebooku, Vysoká škola MEMEkonomická spěje ke svému konci, nakolik se její dlouhodobý administrátor rozhodl najít za sebe náhradu. I když ho za sebe nakonec našel a stránka zůstala aktivní, situaci se brzy opět změní a hlavní role se ujme vedení školy....

ševčík seznam

Ševčík rezignoval! Kontroverzní proděkan Národohospodářské fakulty se vzdal funkce ve vedení.

Miroslav Ševčík k 28. březnu rezignuje ze své pozice proděkana pro ekonomiku Národohospodářské fakulty (NF) Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE). Redakci to potvrdilo několik zdrojů seznámených se situací, Ševčík to následně sám oznámil. Kontroverzní Miroslav Ševčík působil na vedoucích pozicích fakulty jako děkan nebo proděkan nepřetržitě od roku 2010. Detaily celé záležitosti dále zjišťujeme....