Jak se lítá vzhůru aneb letuška ve školních lavicích

4. 12. 2002 | | Rozhovory, Studentský život

Už když začala studovat na VŠE, toužila Milada Biláková (24) získat finanční nezávislost na rodičích. Poté, co vyzkoušela různé brigády, byla zaměstnána na zkrácený úvazek jako recepční, pak učila na základní škole angličtinu. Před rokem úspěšně prošla konkurzem ČSA a dnes pracuje coby letuška. Přitom dokončuje studia na vysoké škole.

Už když začala studovat na VŠE, toužila Milada Biláková (24) získat finanční nezávislost na rodičích. Poté, co vyzkoušela různé brigády, byla zaměstnána na zkrácený úvazek jako recepční, pak učila na základní škole angličtinu. Před rokem úspěšně prošla konkurzem ČSA a dnes pracuje coby letuška. Přitom dokončuje studia na vysoké škole.

Povolání letušky je, anebo bývalo, tajným přáním mnoha mladých slečen. Splnila sis tím svůj dětský sen, nebo tě k tomu vedly praktické důvody?

Asi obojí. Ale je pravda, že mi to přišlo velice výhodný finančně. Tolik peněz jako u ČSA jsem si předtím nikde nevydělala. I když nikam neletím, dostávám pevný plat. K tomu mám peníze za hodiny strávené ve vzduchu plus diety v dolarech za pobyt v cizině. Navíc jsem žila v iluzi, že se pocvičím v cizím jazyce. Taky jsem si od toho slibovala, že se někam podívám. Lákaly mě velké slevy na letenky.

Pracuješ na pevný úvazek. Jak přitom zvládáš své školní povinnosti?

Zatím to zvládám v pohodě. V sezóně sice nalítáme 80 až 90 hodin za měsíc, ale sezóna trvá od května do října, tzn. v době prázdnin. V zimě se lítá méně, asi jen 60 hodin. Tím, že lítáme v noci, o víkendech a svátcích, vlastně kdykoli, se pracovní doba rozmělní do celého týdne. Práce ve firmě, kam člověk musí chodit od pondělí do pátku, mi časově připadá daleko náročnější. Na zkouškové období si beru dovolenou – dva týdny v lednu, dva týdny v květnu. Jediným problémem byl kurz, který jsem musela absolvovat před svým prvním letem, kde nás učili zdravovědu, technické údaje o letadle apod. Byl velmi intenzivní, trval bezmála tři měsíce a zrovna během semestru. Takže po tu dobu jsem musela školu přerušit.

ČSA vypisuje konkurz na nová místa několikrát do roka. Myslím, že o tuto práci se uchází mnoho zájemců. Bylo těžké jej udělat?

Během toho konkurzu, kdy jsem procházela jednotlivými koly, mi to přišlo těžký hodně. Ale zpětně mi to přijde hrozně jednoduchý. Podle mě pro to člověk nemusí nic moc speciálního umět. Mezi požadavky patří jazykové znalosti, a sice abychom mluvili jedním jazykem plynně a druhým se dorozuměli. Jenže když teď slyším některé mluvit, tak nechápu, jak tím konkurzem prošli. A do kritérií na fyzický vzhled se vejde snad každá mladá holka. Když jsem ten konkurz dělala já, tak přijali asi 50 % uchazečů, resp. uchazeček, protože jde většinou o ženy.

Takto to vypadá, že ČSA přijímá stále nové zaměstnance, takže jejich počet roste…

…na druhou stranu jich plno odejde, protože je mezi nimi hodně mladých holek, které odcházejí na mateřskou.

Máš možnost se v cizině podívat i mimo letiště?

Bohužel ne. Většinou to vypadá tak, že někam přiletíme, počkáme, než úklidová četa uklidí palubu, až nastoupí noví cestující, a letíme zpět. Zaoceánské lety se mě netýkají, protože nemám kvalifikaci na typ letadla, které se na tyto trasy používá. Kvalifikaci si můžu rozšířit až po určité praxi. Na nočních linkách spíme v hotelu, který stojí často u letiště, tedy daleko od centra. Navíc odlet bývá druhý den již brzy ráno, takže ani tam není velká šance se podívat po okolí. Existují samozřejmě i pobytové lety, například do Dubaje nebo Bahrainu. Jedná se o destinace, kam se nelítá tak často. Tam tráví celá posádka třeba tři dny, někdy i týden. Ubytování má zajištěno v pětihvězdičkovém hotelu, k tomu dostává diety na stravu.

Jestli tomu dobře rozumím, tak vy tam čekáte na další letadlo, kterým poletíte zpět. To je vlastně taková placená dovolená! Tím samým letadlem odletět nemůžete?

My máme stanovené normy na max. počet hodin strávených ve vzduchu. Pak musíme mít 12 hodin odpočinek. U těchto vzdálených míst bychom při návratu normy překročili. Proto tam zůstaneme. O tyto lety je ale velký zájem. Na mě za celý ten rok vyšly jen jednou Athény. Ale na léto plánuji využít volné letenky – já, včetně partnera, mám 90% slevu. Budu mít vždycky čtyři dny volna, protože lítáme v turnusech, kdy po sedmi pracovních dnech máme čtyřdenní pauzu. Takže během těchto dní se, doufám, někam podívám. Už mám vybráno pár míst, která bych chtěla navštívit.

Je počet těchto slev nějak omezený?

Během prvního roku jsem mohla využít jen jednu slevu. Po roce u ČSA jsem ale limitovaná jen svým časem a penězi.

Není tvoje práce stereotypní? Baví tě vůbec?

Momentálně si vybírám týdenní dovolenou z loňska a abych pravdu řekla, už se mi po práci stýská. Ale je pravda, že veškeré úkony od startu po přistání jsou stále stejné a dělám je již automaticky. Na druhou stranu, pokaždé se mění posádka. A hlavně díky lidem – cestujícím to stereotypní není. Každý má jiné zvyky, jiná přání, jinak vypadá, jinak mluví… Pokaždé se stane něco zvláštního. Jednou jsme vezli skupinku muslimů, kteří se během letu asi čtyřikrát modlili. Koberečky si přinesli srolované pod paží a od nás chtěli vědět, kde je Mekka. Neměly jsme sice ani páru, ale některým směrem jsme přece ukázaly. Oni to vzali jako směrodatné, protože ještě aby letuška nevěděla, kde leží Mekka!

Spoustu perných chvil nám připraví opilí pasažéři. Alkohol je v letadle zdarma a rozdáváme jej, dokud nedojde anebo dokud cestující nezačne vykazovat známky opilosti. Mezi létajícím personálem se traduje tzv. aféra honpírko o jednom opilém pánovi, který se začal na palubě svlékat a dělat nepřístojné věci.

Lidé často nerespektují těch pár základních pravidel, které v letadle mají dodržovat. Například zákaz používání mobilních telefonů nebo přehrávačů na bázi CD. Jejich vliv na řídící systém sice nebyl nikdy prokázaný, přesto z důvodu bezpečnosti nesmí být zapnuté.

Jak dlouho bys chtěla ještě létat?

Tak rok dva, než dokončím školu. Ale nevylučuji, že pokud neseženu místo, tak u toho vydržím déle. Trochu se bojím, aby nezvítězila lenost a já tu nezůstala jen proto, že se mi nechce shánět nové zaměstnání. Protože tady mám dost peněz a celkem za nic. Ale pevně věřím, že ne. Byla bych sama sebou velmi zklamaná.

Je věk letušky nějak omezen?

Omezen není a už jsem potkala spoustu starších letušek. Ty sice nejsou tak pěkné na pohled, evidentně nesplňují BMI index (body mass index), který nám měřili při konkurzu, zato mají hodně zkušeností a zažily nejrůznější situace. A starat se o bezpečnost cestujících je naším prvořadým úkolem. Roznášení jídla je jaksi podružné, ačkoli nám to zabere většinu času. My tam nejsme proto, aby na nás někdo koukal a hodnotil nás.

Nemáš strach? Jak na tebe působily zářijové útoky na USA?

Po loňských atentátech jsem se víc obávala, aby mě nepropustili. Mnoho společností zkrachovalo, protože lidé nelítali, měli strach. Jinak se nebojím.

Ani při turbulencích?

Když to háže, tak mám radost, že se něco děje, že je vzrůšo. Jsem asi divná, ale mě to baví.

Chcete vědět více o tom, jak se stát letuškou? Přečtěte si články jak se stát letuškou nebo stewardem a také další rozhovor s letuškou na webu Zkrátka-letenky.cz.

Mohlo by tě zajímat: