O studentských aktivitách a říčním právu

O studentských aktivitách a říčním právu

Jsou tomu asi tři roky, kdy Jiří Malenovský (dnes soudce Ústavního soudu) publikoval článek o mezinárodních organizacích. Přirovnal je k loďkám na řece, které unáší proud jednou nalevo, jednou napravo. O významu vln a vlnek, vyčnívajících kamenů a mělčin nemluvě.

Jsou tomu asi tři roky, kdy Jiří Malenovský (dnes soudce Ústavního soudu) publikoval článek o mezinárodních organizacích. Přirovnal je k loďkám na řece, které unáší proud jednou nalevo, jednou napravo. O významu vln a vlnek, vyčnívajících kamenů a mělčin nemluvě. Znáte to – když se vám nějaké přirovnání líbí, zapamatujete si ho a třeba i později sami najdete vhodnou situaci, kdy jej použít. A možná, že když se někdy budete zamýšlet nad studentskými aktivitami na VŠE, budou vám k tomu papírové lodičky pasovat, stejně jako teď mně.

Mám-li psát o studentských aktivitách, chtěla bych nejdřív poděkovat těm několika statečným, kteří je pro ostatní méně statečné organizují. O tom, že naše škola nevytváří nejstmelenější kolektivy a o dusné atmosféře na přecpaných chodbách Staré budovy už bylo (a asi ještě bude) potištěno dost papíru. Proto mi připadne obdivuhodné, že se sem tam najde jedinec, který dokáže stojaté a zatuchající vody rozvířit.

Zpět k lodičkám. Každá aktivita ve škole má svůj život – stejně jako loďka může plout hezky vzpřímeně a vpřed, jako loď s opilým kormidelníkem se motat od břehu k břehu, jako Titanic klesnout ke dnu. To, jaký bude způsob její jízdy, závisí na mnoha okolnostech. Na veliteli posádky (rozuměj organizátorovi akce), na samotné lodi (ani jachta s dírou v podpalubí nedopluje daleko), na ostatních plavidlech (není slušné křižovat cestu a vrážet do boku) a hlavně na počasí.

Stav lodi a kvality kapitána – to jsou záležitosti, které musí každý organizátor uvážit sám a jestliže právě ony zapříčiní neúspěch, musí si to vzít bez řečí na triko. Ale to, v jakém klimatu budou loďky vyplouvat a jestli pro jejich chování platí nějaká pravidla – to už je otázka, kterou musí zodpovědět vedení školy. Dosavadní stav klimatu i pravidel byl neutěšený. Bez pravidel se většina ze studentských aktivit pohupovala svépomocně, organizátory brzdilo a taky odrazovalo složité vyjednávání s nejrůznějšími součástmi školy. Věřím, že podpora studentským aktivitám, kterou vedení VŠE opakovaně vyjádřilo, byla míněna upřímně. Proč tedy neměly aktivity studentů ustláno na růžích, ale spíš na trnech? Organizátorům i samotné škole chyběla pravidla. Nebylo zde nic, o co se mohli při přípravě akce opřít. Psát o klimatu a „nadšení“, se kterým se pořadatelé při některých jednáních setkávali, je asi zbytečné. Mně samotné bylo mnohdy líto, když jsem sledovala průtahy kolem realizace studentských akcí a poslouchala mlhavé argumenty, proč něco nemůže být tak ani onak.

Ale tohle všechno by se brzy mělo stát minulostí. V nejbližší době projedná vedení školy návrh pravidel, kterými se budou v budoucnu společenské a kulturní aktivity studentů naší školy řídit. Doufám, že s nimi se „běhání“ kolem organizace podstatně zjednoduší, ubude zbytečných překážek a nástrah. Potenciální organizátor bude mít pevný bod, o který se opře. Nebude se muset prokousávat složitou organizační strukturou školy a na druhé straně, zaměstnanci školy si nebudou muset studentskou žádost postupovat jako horký brambůrek a oddalovat své rozhodnutí. Bude to jeden z prvních kroků školy v roce 2002. Za sebe soudím, že krok správným směrem. Díky němu se na široké školní řece bude potápět míň a míň lodiček, vymizí pesimistické a naštvané nálady organizátorů a snad i ten „zatuchlý vzduch“ na chodbách začne proudit.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...

tznbkNOcokUTpWKV

Divadlo pro Gen Z? Vybrali jsme 7 pražských scén, kde kultura není nuda.

Zapomeňte na školní představení s tvrdými lavicemi a monology, které vás uspí dřív než druhý akt. Praha nabízí divadla, která voní industriálem, adrenalinem i pořádnou dávkou punku. Místa, kde se do příběhu nezaboříte jen očima, ale i všemi smysly. Kultura tady není kulisa – je to jízda. Tady je 7 scén, které byste (fakt) měli...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...