Oddělení Business Intelligence je pro firmu konkurenční výhodou

20. 5. 2016 | | Rozhovory 12957196_10205789338681216_191627125_n

Ondřej Žižka studoval na VŠE Fakultu informatiky a statistiky. Své první zaměstnání v bance získal již ve třetím ročníku střední školy. Po studiu nastoupil do České spořitelny, ve které nyní působí na pozici Head of Retail Business Intelligence (BI). Co to vlastně BI je? A na jakých projektech v současné době pracuje? Nejen to se dozvíte v následujícím rozhovoru.

 

Studoval jste na Fakultě informatiky a statistiky, získal jste během této doby znalosti potřebné pro profesní život?

Škola mi pomohla k rozvoji kritického a analytického myšlení, také mi pomohla v rozvoji prezentačních schopností a schopnosti práce v týmu. To jsou základní věci, které nyní využívám v praxi. Kurzy, které jsem v té době studoval, mi toho také hodně daly. Ale valnou část jsem již pozapomínal.

Co vás přivedlo do odvětví BI?

Vždy mě to k počítačům táhlo. Na FISu jsem tuto zálibu propojil s byznysem, když jsem si zapsal vedlejší specializaci Podnikání malých a středních firem.

Jaká je tedy náplň vaší práce?

Vedu oddělení Retail Business Intelligence a reporting. Zajišťujeme pravidelný reporting a analýzy pro retailové bankovnictví České spořitelny. BI představuje schopnost firmy využívat data, znalosti a dovednosti lidí skrze nástroje, a moderní technologie pro vytěžení relevantních informací, které jsou doručeny včas manažerům. Ti pak tvoří strategická rozhodnutí, aby zaručili obchodní úspěch firmy.

Co například zjišťujete a jak postupujete?

Například potřebuji vědět, co se stane s klientskou bází České spořitelny, když snížím úrok na hypotéce. Z dat zjistím, kolik máme klientů s hypotékou a s jakou úrokovou sazbou a další detaily. Připravíme podklady pro analýzu klientského chování a vyhodnotíme, kolik nových klientů bychom tímto rozhodnutím mohli zaujmout. Práce je to skutečně různorodá. Existují obecné principy, které se aplikují. Ovšem člověk nikdy neví, jaké byznysové téma se bude analyzovat a to mě baví.

Jak probíhá sběr dat?

Konsolidace dat a jejich sběr je těžká disciplína. Ideální je, když má firma jeden konsolidovaný zdroj dat, kam jsou data ukládána. Zaměstnává pak odborníky, kteří se dokážou připojit k dané databázi a data vytáhnout. Potom je musí urovnat do té podoby, aby se dala následně využít pro vytěžení relevantních informací pro manažery, zkontrolovat kvalitu a připravit i lákavou formu jejich prezentace- obvykle nějaký zajímavý report.

Každá banka má své bankovní tajemství, které nesmí prosáknout ven

Kolik času zabere takový projekt a kolik lidí se ho v průměru účastní?

Je to různé, některé požadavky lze vyřešit za hodinu. Na větších projektech pracujeme i několik let. Většinou jsou to core týmy kolem pěti lidí. Ovšem to je ten základní tým, který se často rozšiřuje dál o mnohé další spolupracovníky a to napříč odděleními.

Pracujete v této době na velkém projektu?

V současnosti pracuji na projektu, který se zabývá multikanálovými daty. Je to projekt, který by měl vytěžovat data ze všech obchodních kanálů České spořitelny přes pobočky až po weby. Zaměříme se na sběr informací o klientovi a na to, jak s námi klient interaguje. Dokážeme pak detailně vysledovat celý obchodní proces a můžeme ho pak lépe řídit.

Existují úskalí této práce?

Úskalím je dynamický rozvoj této oblasti, nové technologie a postupy. Tím, jak se odvětví neustále rozvíjí, musí se člověk neustále vzdělávat, udržovat se v kondici a sledovat nové trendy. Jinak by mohl zakrnět.

Máte za úkol i kontrašpionáž, aby informace o krocích České spořitelny neprosákly ven?

Každá banka má své bankovní tajemství, které nesmí prosáknout ven. Konkrétní technické know-how, postupy a metody se mezi bankami nesdílí.

Jak se oblast BI v posledních letech vyvíjí?

V poslední době je podle mého názoru kladen důraz na kvalitu vytěžených dat a na rychlost doručení výsledků samotným manažerům. Stále častěji se firmy obracejí směrem k vytěžování velkého objemu dat z digitálních kanálů, například ze sociálních sítí. Firmy se snaží předvídat a analyzovat klientské chování. Dále bych rád zmínil BI self service. To je současný trend, kdy týmy nejsou závislé v celém procesu, od získávání dat až po vytěžení a doručení informace, na třetí straně.

Pro jaký typ studenta je tato oblast vhodná?

Pro člověka, který má blízko k IT, chce měnit zaběhlé postupy ve firmě a má logické a analytické myšlení na vysoké úrovni. Pokud nebude mít určitou technologickou znalost, tak to není problém, to vše se dá během práce naučit.

Nabízí oddělení stáže pro absolventy či studenty?
Naše oddělení nabízí studentům stáže, v rámci kterých mohou nasát atmosféru a reálně si něco vyzkoušet. Nabízíme i brigády. Nezáleží na tom, v jakém je ročníku. Důležité je, aby to skutečně chtěl dělat a myslelo mu to.

Zdroj fotografie: Archiv Ondřeje Žižky

ČTĚTE TAKÉ:
Jarov čekají změny. Přibude beachvolejbal nebo venkovní terasa

Zasedání senátu: Novela zákona o VŠ zruší poplatky za další studium

Unie studentů zvolila předsedkyni a představila novou Kuchařku

Lidé nejvíce řeší nízké sebevědomí, říká koučka Iva Žďárská

Mohlo by tě zajímat: