Škola zavřela hlavní vchod…

Škola zavřela hlavní vchod…

… a davy studentů Corvinus University Budapest se tak musí spokojit s ošoupanými bočními dveřmi. Uzavřený je samozřejmě i „přístupový“ chodník a tak ráno už nemůžu spěchat na přednášku s výhledem na široký pás Dunaje a večer se nepokochám romanticky osvětlenou budovou Technické univerzity na protějším břehu.

… a davy studentů Corvinus University Budapest se tak musí spokojit s ošoupanými bočními dveřmi. Uzavřený je samozřejmě i „přístupový“ chodník a tak ráno už nemůžu spěchat na přednášku s výhledem na široký pás Dunaje a večer se nepokochám romanticky osvětlenou budovou Technické univerzity na protějším břehu.

„Není kde zaparkovat,“ stěžuje si můj německý kolega, který dojíždí do školy autem – zrušili mu parkovací místa; místo jeho plechového miláčka tam teď parkuje těžká technika a hlasitá (!) sbíječka ukusuje asfalt. Co se tu děje? Staví se nové metro, M4 – zelená.

Doprava v Budapešti je z pohledu chodce vcelku přehledná: poměrně hustá a přehledná síť metra, tramvají, autobusů, trolejbusů a příměstských vlaků vás dopraví v podstatě kamkoliv. A to i v noci. Stačí si pamatovat několik dopravních uzlů, jako jsou zastávky Astoria, Oktogon nebo Deák Ferenc tér, a ve spleti různých utca (ulice), út (cesta) a korút (okruh) se pak nemůžete ztratit. (Jen si raději nedávejte sraz uprostřed jakéhokoliv tér, čili náměstí, protože málokdy jde o náměstí v pravém slova smyslu – v Budapešti vás totiž místo asfaltového plácku s největší pravděpodobností čeká křižovatka. A mnohdy opravdu velká, s hustým provozem, takže z jednoho rohu na druhý na sebe ani nezamáváte.)

Metro samozřejmě vše ještě usnadňuje. Ve všední den každé tři minuty; na žluté (M1), červené (M2) a modré (M3) trase; v celkové délce 31,7 kilometrů a v celkově čtyřiceti stanicích. Od toho pražského se budapesti metró moc neliší: stejně prázdné pohledy cestujících, podobná hlášení typu „Dveře se zavírají. Příští stanice…“ a skoro totožné vagóny moskevské výroby. V šedivých podchodech přespávají bezdomovci a u žlutých turniketů často hlídkují revizoři (metro je jediným dopravním prostředkem, kde jsem je zatím potkala, v autobusech a tramvajích se prý prakticky nikdy neobjevují). Příjemnou výjimkou je nejstarší linka M1, dokončená v roce 1896 – zrekonstruované stanice ve stylu prvorepublikových vlakových nádraží jsou upravené, stísněné vagóny poměrně čisté a linka navíc vede pod Andrássy út, jedním z nejelegantnějších budapešťských bulvárů, který stojí opravdu za to projít i pěšky.

Kam nedosáhne metro, tam jede autobus či tramvaj „… a představ si, jezdí tady skoro každých pět minut,“ pochvaluje si Fabienne z Holandska (v Rotterdamu se totiž prý musí čekat až dvacet minut). Běložluté vagóny opravdu brázdí místní koleje poměrně často, ale jsou snad ještě staršího data výroby než ty pražské (tedy až na nové soupravy nejvytíženější linky 4 a 6). Podle jednoho maďarského známého si v nich jízdu člověk nejvíce užije v prostředním vagónu, kde to nejvíc kodrcá. „Hlavně při rychlé jízdě,“ tvrdí Viktor. No nevím. Přiznám se, místní tramvaje mi připadají beznadějně pomalé a jejich až několikaminutové čekání na každé zastávce mě často dohání k šílenství. Tady totiž řidiči čekají i na dobíhající opozdilce! Ale zase na takové lince 2, která vede podél Dunaje, míjí prakticky všechny mosty a velkou část cesty nabízí výhled na budapešťský hrad – tam opravdu není kam spěchat.

Spěch je ale znát na výstavbě a celkové modernizaci budapešťské MHD: nová linka M4, která bude spojovat severovýchodní Pešť s jihozápadními předměstími Budy, není zdaleka poslední. Výstavba M5 je naplánovaná na léto 2007 a v té době by také mělo dojít k rekonstrukci Mostu Svobody – uzavřena tak bude další možná přístupová cesta k hlavní budově Corvinus University. Moje stesky nad ztrátou výhledu na protější Budu tak zřejmě ustoupí mnohem praktičtější otázce: Jak se dostat do školy? Tak mám pocit, že jsem to s tou sbíječkou za oknem během přednášky ještě vyhrála.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ChatGPT Image 21. 4. 2025 23_31_50

Levný Erasmus? Existuje! Vybrali jsme 33 míst, kam za ním.

Letenka ve výši tvé měsíční výplaty na brigádě, kolej dražší než průměrný nájem bytu v Praze a stipendium, co pokryje tak možná dva týdny v supermarketu. Vítej ve světě Erasmu, kde všichni mluví o životní zkušenosti, cestování a večírcích, ale málokdo přizná, že rozpočet studenta je často na úrovni instantní polívky. Znamená to, že si Erasmus...

Tereza Berecová

Z FMV do pařížského OECD bez zkratek a známostí. „Odvaha a dobré načasování jsou často víc než kontakty,“ říká Tereza Berecová

Tereza Berecová, absolventka Fakulty mezinárodních vztahů (FMV) na Vysoké škole ekonomické (VŠE), si díky dvěma studijním výjezdům a vlastní stážistické iniciativě vybudovala cestu až do centrály OECD v Paříži. Začínala jako stážistka v komunikačním týmu pro oddělení zaměstnanosti, práce a sociálních věcí, dnes působí na full-time pozici v centrálním social media týmu.  Ač pochází ze Slovenska,...

dcc76da4-e6e4-47b0-81bc-04949e453b58

Milion dětí, nula kondomů, tuny dat: rozebrali jsme vztahy a sex na Erasmu

Studium v zahraničí – ať už je to Erasmus, nebo jiný výměnný pobyt – je pro většinu studentů jednou z nejlepších zkušeností v životě. Nové prostředí, lidé z různých koutů světa, nekonečné večírky, volnost…a ano, taky dost často zvýšená pravděpodobnost romantických a sexuálních zážitků. Když se ocitnete v novém prostředí obklopeni lidmi z celého světa,...

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...