Arogance a ekonesmysly. Proto už v Praze nevolím Topku

24. 9. 2014 | | Názory

Nevolím politiky, kteří zákazy a centrálním plánováním lidem
zbytečně komplikují život. Nevolím naivky, kteří vzhlížejí
k elektromobilům. A rozhodně nechci volit lidi, kteří si platí kampaň
z městské pokladny. Proto to letos zase hodím Topce, ale tentokrát
do koše.

 Topku jsem podporoval „before it was cool“, tedy v době, kdy málokdo
věřil, že se jim podaří napoprvé přeskočit pětiprocentní laťku.
Zároveň jsem si nikdy nepřipadal jako zarytý fanoušek a nad spoustou
rozhodnutí jsem kroutil hlavou. Na celostátní úrovni je pro mě TOP09
pořád „nejmenší zlo“,  s tou pražskou mi letos došla trpělivost.

S Felicií jen do Malešic

Pravicová strana ve vedení města se rozhodla, že lidé
mají moc jednoduchý život. Proto nechá od roku 2016 zavřít široké
centrum Prahy pro auta vyrobená před rokem 2001. Od roku 2018 nebudou do
centra dokonce smět vjet ani auta z roku 2005. Radní si od tohoto kroku
slibují zónu plnou tak čistého vzduchu, že nebude vidět, přestože
zkušenosti jiných měst jsou nejednoznačné. Zákaz vjezdu bude navíc platit
i pro tak historicky cenné zóny, jako je Braník nebo Smíchov. Ani ve
Strašnicích za rok a půl už nepotkáte Felicii, toho zrůdného
znečišťovatele vzduchu. Výjimku budou mít obyvatelé zóny a město chce
udělovat také individuální výjimky. Jak jinak. 

Parkování na všech barvách duhy

Podobně život Pražanů i návštěvníků zkomplikují
nové parkovací zóny. Už brzo v Praze potkáte kromě modrých zón také
nové fialové (mezi osmou ráno a osmou večer bude moci zastavit
i nerezident), návštěvnické oranžové zóny a zelené zóny. Ty budou
vyhrazené „ekologickým“ vozidlům. Třeba elektromobilům, které
spotřebou elektřiny produkují v našich podmínkách velmi podobné emise
(i když jinde). O ekologických nákladech výroby výkonných baterií a
potížích při jejich likvidaci nemluvě.

Ani jeden z „protiautomo­bilových“ kroků přitom
nejde ruku v ruce se stavbou velkých parkovišť nebo výrazným rozvojem MHD.
Neříkám, že by se potom staly pochopitelnějšími, ale aspoň by byly
snesitelnější. Topka samozřejmě do dalších let hodně slibuje. Třeba
metro D a vlak na letiště. Těším se. Zároveň se však vysmívá novému
„metru do lesa“ v Motole. Pokud by se někdy ve špičce svezli autobusem
z nemocnice na Dejvickou, možná by je smích přešel. Navíc podobně se
lidé kdysi smáli zastávce v polích na Zličíně. Dnes si v metru na
Zličíně často nesednete.

Řekli byste si, že to budou mít pod vládou Topky
v Praze báječné aspoň cyklisti, když jsou pro ni auta úhlavním
nepřítelem. Starosta Prahy 1 Lomecký dokázal opak, když nedávno nechal
zavřít pro kola park Kampa. Cyklistům tedy na levém břehu proto zbývá
jedině masážní jízda po kostkách a mezi tramvajemi přes Malostranské
náměstí.

Za vaše peníze vám řeknu, jak jsem skvělý

Docela dlouho jsem si myslel, že sice s primátorem skoro
v ničem nesouhlasím, ale je to vlastně čestný člověk. Už si nejsem
jistý. Během prázdnin na tramvajích a na sloupech visely letáčky
s pražským logem a podpisem Tomáše Hudečka. Pražané se z nich
dozvěděli, kolik mají nových tramvají, že řidičák dostanou i bez
fronty a další „užitečné“ informace. Běžná politická kampaň.
Jenže za peníze města. To mi připadá nejen nečestné, ale i hrozně
hloupé. Primátor také hrdinně bojuje proti billboardům. Samozřejmě pokud
se na nich nenaparuje on sám. Ve srovnání s tím už je jeho nedávné
arogantní vyjádření na adresu ostatních měst jen úsměvnou tečkou.

Názory autora nemusí vyjadřovat názory
redakce

Čtěte také:

Mohlo by tě zajímat: