Jak se studuje v Mexiku

Jak se studuje v Mexiku

Když se řekne Mexiko, vybaví se běžnému Čechovi sombrero, poušť, kaktusy, tequila, kukuřičné placky, pálivá jídla, Acapulco… Jaké je Mexiko opravdu a jak vypadá jeho školství jsem měla možnost poznávat během svého půlročního pobytu v nejlidnatějším městě světa. Jak zde přistupují k výuce, jak je vše ve škole organizováno, jací jsou studenti, to všechno jsou obohacující postřehy nejen pro zájemce o studium v Mexiku.

Když se řekne Mexiko, vybaví se běžnému Čechovi sombrero, poušť, kaktusy, tequila, kukuřičné placky, pálivá jídla, Acapulco… Jaké je Mexiko opravdu a jak vypadá jeho školství jsem měla možnost poznávat během svého půlročního pobytu v nejlidnatějším městě světa. Jak zde přistupují k výuce, jak je vše ve škole organizováno, jací jsou studenti, to všechno jsou obohacující postřehy nejen pro zájemce o studium v Mexiku.

Pár slov o škole

Mexické vysoké školství je velice různorodé a rozmanité, jako snad všechno v této zemi ostrých kontrastů, které zde více než jinde existují v jakési zvláštní symbióze. Instituto Tecnológico Autónomo de México (ITAM), www.itam.mx, je velice prestižní soukromá vysoká škola s moderním stylem výuky mající zvuk především v oborech managementu, politických věd či mezinárodních vztahů. Studenti za svá studia platí okolo 3000 dolarů za semestr, což v nich přirozeně budí jistý smysl pro zodpovědnost. Ale i na kvalitu vyučujících je kladen velký důraz. Více než polovina profesorského sboru je zaměstnána na plný úvazek, externí odborníci ze státního i soukromého sektoru, z domova i zahraničí zajišťují zbytek. Vyučovat na univerzitě zvučného jména je pro ně ctí a pro studenty inspirací.

Ve škole je živo i mimo výuku

Školu navštěvuje přibližně 4000 studentů, převážně z dobře situovaných rodin. O tom, že na rozdíl od více než poloviny mexického národa netrpí finančním nedostatkem, vypovídá třeba věčně přeplněné dvoupodlažní parkoviště v areálu školy, nablýskaná auta posledních modelů, v nichž rodinný řidič dítko přiveze či odveze, popřípadě si objednají taxík. Školní autobus žluté barvy, který zdarma pendluje mezi školou a nejbližšími stanicemi metra využívá jen zlomek studentů. Rovněž ceny ve školní kavárně a self-servis restauraci nejsou lidové. Na zdejší škole něco jako menza není, a tak si studenti i kantoři obvykle zajdou do nedalekých jednoduchých restaurací nebo zajedou autem na “lepší” místa. Ve škole stojí káva 7 až 10pesos (přibližně 4krát tolik v korunách), bageta 15 a menší teplé jídlo od 25 pesos, což jsou ceny minimálně tak vysoké jako v jiných mimoškolních zařízeních tohoto typu. Zlaté ceny ve Vegáči! I přesto se jedná spolu s přilehlým atriem o nejživější místo školy. Lidé se tu scházejí, řeší úlohy do školy, kolektivně se učí, vášnivě debatují nebo třeba hrají domino. Sport se mezi mexickou mládeží až tak moc nepěstuje, a tak pěkná moderní tělocvična zela spíše prázdnotou, tenisové kurty musely ustoupit novému parkovišti. Do pěkně zařízené posilovny už zašlo více lidí, ale zaručeně největší ohlas mělo menší fotbalové hřiště s umělým trávníkem.. Kromě toho zde studenti organizují dle zájmu kurzy tance (salsy, merengue, či argertinského tanga), vedou divadelní kroužek, noviny, umělecký časopis, bezplatně poskytují neziskovým organizacím rady a konzultace v právnických, obchodních či technických záležitostech. Studentský klub ALCANCE pomáhá dětem bez domova, nechybí ani AIESEC.

Vyučují odborníci, hodiny jsou pestré

Téměř na každou hodinu je třeba si přečíst texty k danému tématu (cca 40-50 stran A4, tudíž až 100 stran A5) španělsky nebo anglicky a nejlépe si z článku udělat stručné poznámky, což studenti opravdu dělají. Někteří dokonce rovnou v elektronické podobě. Jedná se většinou o aktuální texty z první ruky, hloubkové analýzy, např. vládní program současného venezuelského prezidenta, podepsaný přímo Hugo Chávezem a doplňující články o jeho plnění či neplnění. Na hodinách je účast povinná, pár absencí je sice možných (jako u nás na jazyky). Neumím si však představit, že by se zde studenti dobrovolně připravovali o tyto přínosné školní extáze. Učitel zahájí hodinu několika přátelskými slovy, pak nadhodí téma a rozjede se opravdu živá, někdy až ohnivá, ale hlavně fundovaná diskuse. Učitel je schopen pohotově reagovat na dotazy a názory studentů, vše usměrňuje a nakonec vynese ujasňující závěry. Na některých hodinách se navíc sepisují nejpodstatnější body na tabuli a osnova pak rozesílá emailem spolu s upřesněním literatury na příště. Učitelé často zpříjemňují hodiny zajímavými historkami, odvážnými osobními postoji, kterými jen dokazují, že do problematiky opravdu vidí, že vědí o čem hovoří. Učitel na “Latinskou Ameriku”, sám Chilan, sjezdil snad všechny její země, “Vztahy mezi Mexikem, USA a Kanadou” vyučuje bývalá asistentka náměstka ministra obrany USA, tedy pracovnice Pentagonu, a tak bych mohla pokračovat. To je potom pro studenta neuvěřitelná motivace. Nebo ne?

Zeptejte se na cokoliv

Faktem je, že zmíněné kursy jsou většinou vedeny v kruhu “rodinném”, tedy 20, maximálně 30 studentů. Ale vždyť i na VŠE existují cvičení v tomto počtu a mnohá z nich, neříkám že všechna, jsou bohužel nudná až běda. Studenti se tu na druhou stranu nebojí kdykoliv se na cokoliv zeptat, jsou vedeni k tomu umět říci svůj názor, zaujmout postoj. A tak se ani od vyučujících ani od studentů nesetkáte s náznakem opovržení nad případnou stupiditou dotazu a vyučující se snaží poskytnout uspokojivou odpověď… Navíc studenti si s pány profesory bez zábran tykají, aniž by k nim ztráceli úctu. Různé diskusní kroužky studentů s učitelem v kavárně, ve školní studovně nebo jinde též spoluutvářejí vzájemný vřelejší vztah mezi studentem a profesorem.

Proč se netvoří fronty u počítačů

Za povšimnutí stojí počítačová studovna, kde je zhruba 60 počítačů napojených na internet, dalších 100 slouží k tvoření domácích úkolů, seminárních prací apod. Samozřejmě, že vedle toho je zde několik dalších učeben. Věřte nebo ne, chronické fronty, jimiž trpí náš ústav, se zde tvořily jen málokdy a jen na internet. Jednak spousta studentů má internet přístupný i z domova a jednak zde mají zaveden hodinový limit na pobyt v systému. Ne že by se vám pozastavil přístup, ale po hodině mají právo, je-li více čekajících zájemců, vás vystřídat a vy si chvíli počkáte, než na vás zase přijde řada. Mají všechno pěkně pod kontrolou. Službě u vchodu odevzdáte identifikační kartu. Ta je pomocí čtečky přiřazena k volnému počítači, jež má také svůj kód a číslo. Od té doby vám běží čas. Ale ve švech to praskalo a tiskárna jela na plné obrátky hlavně před koncem semestru, v čemž vidím podobnost téměř dokonalou s naší školou…

…až na tu tiskárnu

Tam jsem si snadno a ráda přivykla, že když jsem si něco potřebovala vytisknout, jednoduše jsem zmáčkla CTRL+P a při odchodu si došla na tiskárnu (samozřejmě laserovou), kde mi služba předala na pěkném papíře kvalitně vytištěný text. Jen si do počítače zanesli příslušný počet stránek k mému identifikačnímu číslu. Každý student má jistý stránkový limit, myslím, že dostatečně vysoký, protože mně se ho i přes hojné využívání tisku nikdy nepodařilo přesáhnout.

Ve škole i mimo ni se stále něco děje, lidé jsou moc fajn, ochotní a přátelští, a tak se člověk nemůže vrátit s jinými než nadšenými pocity.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

Rozhovor Dvořák, Petr Dvořák, rektor

Petr Dvořák: VŠE bude mít vlastní AI, na volby proti Ševčíkovi si věřím

Jak ovlivní nástup umělé inteligence studium a bude VŠE kontrolovat její využívání? Proč sestavování celoškolského rozvrhu stále není digitalizováno? Co by dělal, kdyby ve volbách rektora prohrál se svým protikandidátem Miroslavem Ševčíkem? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali stávajícího rektora Vysoké školy ekonomické v Praze, docenta Petra Dvořáka, který se uchází...

iList_YouTube_Úvodní foto

Martin Pánek: Na Ukrajinu jsme vybrali 25 milionů. Naše kyseláče se vypijí za tři dny.

Co se stalo se stranou Svobodných a proč se spojili s SPD? Pomohou zkušenosti ze zahraničních výjezdů při práci v Evropském parlamentu? Jak se pomáhá Ukrajině tři roky od začátku invaze? Proč se liberálové v Česku hádají? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Martina Pánka, ředitele Institutu liberálních studií a absolventa...

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...