Koleje, koleje … bába tě poleje!
NázoryNedá se nic dělat, je to tak. Zase pomalu nadchází doba každoroční bitvy o kolejní lůžka. Zatímco moravskou část studentů trápí možná pouze, má-li si na žádost napsat radši jako letos Jarov 2 anebo zkusit pro změnu to F-ko nebo G-ko, většina kolegů z oblastí bližších ku Praze může mít starosti diametrálně odlišné, např. kde sehnat vhodný a hluboké studentské kapse přiměřený podnájem.
Nedá se nic dělat, je to tak. Zase pomalu nadchází doba každoroční bitvy o kolejní lůžka. Zatímco moravskou část studentů trápí možná pouze, má-li si na žádost napsat radši jako letos Jarov 2 anebo zkusit pro změnu to F-ko nebo G-ko, většina kolegů z oblastí bližších ku Praze může mít starosti diametrálně odlišné, např. kde sehnat vhodný a hluboké studentské kapse přiměřený podnájem. Samozřejmě pouze blázen nebude souhlasit–od loňska se nezměnilo vůbec nic (a jestli ano, tak jedině k horšímu–těch lidí na škole už je zase o pěkných pár set víc, grrrr!) takže je naprosto jisté, že poměrně velká skupina studentů zůstane letos opět (jako loni, předloni a předpředloni a předpředpřed… ) neuspokojena. Ti šťastnější z nich uspějí s odvoláním, kdežto ti méně šťastní budou zase platit za ubytování několikanásobně větší částky, případně ještě hůře–krkolomně dojíždět každý den za vzděláním. Je to spravedlivé? Ti, co kolej každoročně dostávají se budou do krve hádat, že ano, zatímco nebydlící budou se stejnou vehemencí tvrdit pravý opak. Já tvrdím, že ten systém je spravedlivý tak, jak jen může být spravedlivé každé administrativní přerozdělování, tedy málo nebo vůbec ne. Poptávka vysoce převyšuje nabídku, ovšem cena je nepružná. Je tedy nutno stanovit jakási kritéria, jež ovšem nikdy nebudou spravedlivá ke všem. Na začátku zimního semestru člověk pravidelně potkává na chodbách školy nasupené nebydliče cedící mezi zuby slova o zkorumpovanosti a nepořádku v přidělování kolejí. Netvrdím, že něco takového neexistuje. Poptávka po kolejích je obrovská, a proto jsou koleje velmi dobrým obchodním artiklem. A ne každý dokáže vzdorovat vhodně nastrčené obálce. Ostatně jakmile o něčem rozhoduje administrativa, ani nic jiného čekat nelze. To všechno je ovšem jenom důsledek, příčina je jinde. Je jí deformovaný „trh“ s kolejemi. Už vidím mnohé čtenáře vyskakovat ze židlí a proklínat mě jako další oběť Klausových pomatených teorií o samospasitelnosti trhu. Ale zamysleme se nad tím. Současný systém, nejen přidělování, ale hlavně placení za koleje, se totiž nedá nazvat jinak než socialistickým. Proč se například na kolejích neplatí tržní cena? Pak by si každý totiž musel opravdu rozmyslet jestli se mu bydlení na koleji opravdu vyplatí. Nebydlel by tak na koleji třeba člověk, který už má pět let vlastní byt, jenže ona ta kolej stojí sotva pět stovek a tak krásně se tam paří…! Sociálně slabé studenty by mohl (adresně) dotovat stát, anebo, což by bylo z ekonomického hlediska ještě lepší, nemajetní studenti by si mohli třeba vzít úvěr, který by z tučného budoucího platu notabene zrovna absolventů VŠE jistě hravě splatili. Nebo například kolegové s mobilními telefony v pohodě vydělávající pětimístné sumy měsíčně. Chtějí bydlet na koleji ? Ano, proč ne, ale ať si to zaplatí. Proč by měl stát přispívat z peněz daňových poplatníků na jejich kolej jen proto, že jsou z „Holomóca“. Zároveň by se i správa kolejí nemohla dále vymlouvat, že nemá dostatek peněz na investice, protože by se nemusela spoléhat na to, co jí škola, potažmo stát přidělí. Pak by to třeba i na Jarově D nemuselo vypadat jako po bombardování.
Když to mám shrnout, veškerá zlepšování současného systému (vymýšlení stále nových „spravedlivějších“ kritérií, celopražská evidence, přísnější kontroly na kolejích, boj proti korupci a nevím co ještě) se dají přirovnat k záplatování skrznaskrz děravé rybářské sítě. Záplatovat můžeme do zblbnutí, ale voda stejně vždycky někudy poteče. Dokud se poptávka alespoň částečně nevyrovná s nabídkou (úpravou ceny, jinak to totiž nejde), budou té vody okolo kolejí stále krychlové kilometry.
Michal Matějka
student 4. semestru F2